Paniek in Adelaide! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Paniek in Adelaide! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Paniek in Adelaide!

Door: Thijs Neering

Blijf op de hoogte en volg Thijs

11 Februari 2008 | Australië, Alice Springs

Goeeeeeeeeedemorgen uw allen gewaardeerde en veel te loyale en trouwe lezers!

Het is weer tijd voor een verhaaltje, zou meneer de Uil uit die ene bekende krant u hebben verteld...
Maar voordat we daaraa gaan beginnen, wil ik iedereen weer bedanken voor de reacties. Dan hebben wij ook nog een beetje het gevoel dat we het niet voor niets doen!

Ook dit keer zullen er weer een aantal foto's bij worden geplaatst. Of op deze site of op de Mijnalbum-pagina.

Afijn,
Het vorige verhaal eindigde met het verloop van de Great Ocean Road, van dinsdag 22 januari tot en met donderdag 24 januari. Op die laatste dag zijn we aangekomen in ons hostel, Shakespeare...Adelaide in het kort:

Adelaide leek ons op het eerste gezicht een rustig stadje met veel te veel inwoners. Ruim 3 miljoen mensen leven er, maar aan de binnenstad is dat zeker niet te zien. De drukte is lang niet te vergelijken met die van Sydney of Mebourne. Dat mocht de pret niet drukken. Vrijdag voornamelijk de stad verkend, waar ons al meteen opviel dat:
- er veel oude mensen woonden;
- de straten altijd op 45graden van elkaar zijn aangelegd, wat de stad heel overzichtelijk maakt;
- een straat ten oosten van King William St. een andere naam heeft dan de straat ten westen van King William St.
- het behoorlijk veel warmer was dan overal waar we al waren geweest;
- we heel benieuwd waren wat er allemaal te doen zou zijn (jaja lichte twijfel)

Daarna wat boodschappen gedaan en de avond doorgebracht met wat gezelige mensen van de Great Ocean Tour (GOT)!

Zaterdag 26 januari - Australia Day! We hadden hier al veel over gehoord en wisten dat in de grote steden van OZ veel grote festivals plaatsvonden. Dat moest dus wel wat worden. Na wat rondgevraag (goed Nederlands) gingen we naar Glenelg Beach met een groepje van 7 mensen (GOT), om 's avonds naar Elder Park te gaan voor het festival. Met een goeie 30 graden, zon op de kop, een volleybal en een Corona in de handen bedachten we dat het leven niet zo slecht is als het lijkt... Eenmaals avond: geen festival te bekennen! Darn! Het bleek dus ook echt Australia DAY... Maar goed, dan maar even omkleden voor een zaterdagavondje stappen in Hindley St. Aldaar op een terrasje bij Red Square gezeten en mensen gekeken, om daarna de voetjes van de vloer te gooien in diezelfde bar/club. Rond 5.00u terug bij het hostel.

Zondag 27 januari - Brand! Brand! Of toch niet?...
Rond 5.30u gaan slapen. Een dikke kerel lag verschrikkelijk te ronken, niet normaal en deed m'n oordoppen dan ook maar in. Dat ging prima, maar 2 minuten later, hoorde ik ineens een paar deuren dichtslaan en meteen daarna het brandalarm! Verbaasd doppen uit en meteen zag ik iedereen in paniek door de 10-persoonskamer vliegen. Ik schreeuw: "Someone, turn the f*ckin' lights on". Lichten gingen aan en meteen was de ravage zichtbaar: alles, maar dan ook alles was wit in de kamer. Een zoute, vieze geur kroop neus, oog en mond in. Wat bleek: iemand had de brandblusser leeggespten in onze kamer! Maar waarom?? Geen idee, brand kan het niet geweest zijn! Een kerel van het hostel schreeuwde dat iedereen naar buiten moest. Gewapend in een boxershort, een laken en de deursleutel renden we naar buiten. Eenmaal voor het hostel stond iedere bewoner versuft te staren naar elkaar. Even later stonden 3 brandweerwagens en een politieauto voor de deur. People from room no. 6: come here! 8 van de 10 mensen uit onze kamer, stonden bij elkaar en werdeb ondervraagd. Vreemd was dat 2 gasten bleven zitten waar ze zaten... Nadat bleek dat er inderdaad geen brand was, mochten we de kamer weer in. De ravage was groot. Alles zat onder de witte, stinkende poeder! Kevin moest ondertussen aan politie en receptie uitleggen wat hij gezien had. Kev was de enige getuige en verklaarde dat hij 2 gasten vroeg in de ochtend door de kamer zag lopen en dat 1 van hen een brandblusser had terug gehangen. Precies die 2 gasten, gingen direct na het incident weer slapen, terwijl de rest of versuft voor zich aan het staren was of de spullen aan het pakken was. Wij deden dat laatste, want we wilden niet meer met die gasten op 1 kamer. Ik was zo opgefokt dat ik tegen 1 van die "slapende" gasten riep: "If you f*ckin did this, I'll kill you". Uiteindelijk bleek dus dat inderdaad die 2 gasten de daders waren. Maar waarom? de reden was dat ze zich zo ergerde aan die snurkende kerel, dat ze maar eens de brandblusser in z'n gezicht duidelijk wilde maken! Later bleek ook nog eens dat de 2 daders en 2 "slachtoffers" reisgenoten waren! Hoe slechte grap was dat. Gevolg: 500 dollar boete, hostel uitgezet, wij in een nieuwe kamer, wij 2 uur gratis internet en wasbeurten...

De rest van de dag, vanaf 10 uur, geslapen en 's avonds finale OZ-Open gekeken en gewassen.

Maandag tot/met donderdag 28-31 januari - rustig "weekje"
Omdat Adelaide toch minder te bieden had dan we dachten en omdat vooral de avonduren het gezelligst waren een samenvatting van deze dagen.
Maandag was het een nationale vakantiedag en was alles dicht. In de avond met de hele GOT-groep een hapje gaan eten bij de Chinees en m'n eerste kangoeroevlees gegeten. Erg goed stukje mals vlees! Na het eten het goedkoopste biertje a 2,50 (merk: Amsterdam) gedronken.
Dinsdag naar een chocoladefabriek geweest van Haigh's Chocolat. Een duur en puur Australisch merk chocola, waar we ook het een en ander van mochten proeven. In de avond nog een avondje gepoold met onder andere Mike en Marcella, 2 op de tour ontmoette Alphenaren. Zelfs nog bij Mike in de klas gezeten, altijd leuk!
Woensdag alleen in het park gelegen en geprobeerd een kleurtje op te doen.
Donderdag hebben we 2 fietsen gehuurd en met helm en gevulde waterfles langs de Murray River richting de Adelaide Hills gefietst. Dat was een mooi ritje, al was na 35 kilometer het zitvlees aardig aan het verkrampen. In de avond onze tassen gepakt, didgeridoo gespeeld met Olivier (te grappig zo'n ding) en goed gaan slapen voor onze volgende tour: de 7daagse Desert Patrol van 1 tot en met 7 februari!

(zie volgend verhaal)

Overig Adelaide:
- de Duitse Olivier, 28 en langblondbaardig, die Australie rondfietst en al 5000 "K's" had afgelegd. Wat een grappig accent had hij!
- Bier in clubs heel OZ alleen maar in flessen, nooit in glazen.

• 11 Februari 2008 - 08:09

Eef:

Brr het is koud hier, lekker daar blijven hoor Thijs ;) Nou lekker verhaaltje weer, vooral die brandblusser deed het hem! Trouwens volgens mij ken ik die Mike.. en heeft hij gesoliciteerd bij de politie kan dat? Die eerste foto ook schitterend, keep up the good work and enjoy!

Kiss

• 12 Februari 2008 - 11:08

Jay:

Tizzle man! No offence, maar de foto's waren mooier dan je verhaal: subway, bier en mooie vrouwen! :D

PS: ik ben met Maarten naar Jo geweest in Kopenhagen. Was een supervet weekend man!