Byebye Quito, welcome Coast - Reisverslag uit Montañita, Ecuador van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Byebye Quito, welcome Coast - Reisverslag uit Montañita, Ecuador van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Byebye Quito, welcome Coast

Door: Thijs Neering

Blijf op de hoogte en volg Thijs

29 November 2011 | Ecuador, Montañita

Quito, you love it, you hate it, zeggen de meeste reizigers. Ik denk dat het er gewoon aan ligt met wie je op dat moment er bent, wat overigens geldt voor alle plekken waar je bent op je reis. Alleen reizen is namelijk helemaal niet zo moeilijk als je iedere keer leuke, boeiende, goed Engels- of Nederlandssprekende backpackers ontmoet. De beide kanten van deze medaille heb ik inmiddels weer gezien. Inmiddels zit ik namelijk in het stadje Montanita, wat bekend staat om surfen en feesten. Ben net aangekomen en daarom hebben we het ook niet over dit bij voorbaat prima chillplekje. Ik begin bij vorige week maandag...

Maandag 21 november - Quito, Ecuador
M´n Spaanse lessen zijn afgelopen en daarom is het tijd om ons voor te bereiden op een vertrek uit de hoofdstad. Ik wil nog graag de kust zien. Maar voordat het zover is heb ik deze dag de dagelijkse dingen gedaan, wat wil zeggen eten, drinken, weblog schrijven en lunchen met het nu al illustere quintet Annelies, Iris, Mary, Thomas en moi. Omdat er een vulkaan (Cotopaxi) in de buurt van Quito ligt-staat, leek het me een puik die te gaan beklimmen. Deze tour geregeld.

Dinsdag 22 november - Quito, Ecuador
Dit ritme heeft zich deze dag doorgezet, ware het niet dat ´k Ajax geen moment uit het oog verlies en de wedstrijd tegen Lyon heb aanschouwt met diverse Hollanders en 1 Fransman.

Woensdag 23 november - Quito, Ecuador
Voorbereid op de klim op de Cotopaxi en in de avond afscheid genomen van wat Iris en Annelies, met het lekkerste diner tot nu toe, hoe kan het ook anders, bij de Chinees!

Donderdag 24 november - Quito, Ecuador
M´n laatste dag in Quito goed afsluiten en daarom de Cotopaxi beklommen! Om 7.00 opgehaald en richting het National Park gereden. Met een hoogte van 5.897m de hoogste nog actieve vulkaan van Ecuador. Rond een uurtje 10 reden we langzaamaan de berg op naar het startpunt op 4km. Langzaam, omdat de sneeuw zorgde voor 0 grip. Hierdoor begon onze klim een stuk eerder dan gepland. Na de eerste fantastisch lookouts zijn we (groep van 7 mensen, w.o. Zwitserland en 1 Hollander) gaan stappen. De eerste 20m denk je dat je gewoon een rondje meer (voor de Alphenaren) aan het doen ben. Bij 25m klinkt er inmiddels een zware ademhaling uit je keel en bij 30m twijfel je aan de fysieke gesteldheid van beide al je lichaamsdelen. Nee, zo erg is het niet, maar hoe bizar is het dat je op ruim 5km. zo weinig lucht heb, dat je echt stapje voor stapje omhoog moet. Bizarre ervaring. Op het refugee point op 5,2km kwam ik als 1e aan en mocht dus als eerste het adembenemende uitzicht aanschouwen. Zo lig je 5 dagen geleden nog in Banos van een waterval te abseilen en zo sta je met alleen je t'shirtje aan op 5,2km hoogte. Kijk, en dat is nou zo mooi aan reizen! Zonnebril was echter wel nodig, weerkaatsing van de zon in de sneeuw maakt ogen open onmogelijk. Door de naderende slechte weersomstandigheden werd besloten niet hoger te gaan. Erg jammer, want had nog wel energie om in ieder geval de gletsjer aan te raken op 5,4km. Maar we gingen terug. En Hoe?! Tuurlijk, op de fiets. Met een mountainbike tegen de 50km (take that M van Leeuwen!) een uur lang in de afdaling. Heel vet.. Eenmaal terug bij de bus, nog een Lagoon aanschouwt en terug richting Quito na een welverdiende lunch.

Voor nog wat extra glans zijn we (Lindsay, Mary, Janos en Thomas) in de avond nog wat gaan drinken. Het was immers m´n laatste avond, maar iedereen was redelijk gaar. Toch hebben we nog een goede stapavond gehad. Helaas van allemaal afscheid moeten nemen, maar zo gaat het nu eenmaal...

(potverdikke, wat zit die praatstoel lekker!)

Vrijdag 25 november - Manta, Ecuador
Na het afscheid van m´n host family Mireya en Marco Bahamonde (nogmaals dank) en Ecuadoriaanse zuster Lindsay ben ik met de bus naar de kust gereden. 8 uur lang tuffen, maar de stralen zon maakte het al gauw waard. Al was er verder in Manta niks te beleven.

Zaterdag 26 november - Puerto Lopez, Ecuador
Daarom maar besloten om na een vroeg bezoek aan de haven en het kleine centrum m´n weg te vervolgen naar Puerto Lopez, dat bekend staat om z´n Isla de la Plata en het Machalilla National Park. De rest van de dag (zoals altijd eerst) het stadje verkend.

Zondag 27 november - Puerto Lopez, Ecuador
Deze dag gebruikt om tour naar het eiland te boeken en een beetje te chillen. Dit stadje is namelijk niet meer dan een havenstadje, waar je overigens iedere ochtend je ogen uitkijkt op het strand. Hamerhaaien, enorme tonijnen en divers veel te mooi zwemmend materiaal wordt binnengehaald en verkocht aan de lokale restaurantjes, onder de naam Cerviche (rauwe vis). Wel heel lekker en het kost slechts 3 euro voor een vol bord. Verder weinig boeiende mensen in het hostel, dus blij dat maandag de tour naar het eiland stond te wachten.

Maandag 28 november - Isla de la Plata, Ecuador
Na een rustig weekend weer tijd voor een beetje actie! Dus rond 9.30 op de boot voor een 90minuten lange rit naar het eiland. Ook op de boot weer veel stelletjes, wat toch echt de minst boeiende mensen zijn haha. Eenmaal op het eiland kregen we uitleg wat er stond te gebeuren. We gingen een 2,5 uur durende wandeling doen. De eerste 30 minuten waren heel boeiend, aangezien je dicht in de buurt kan komen van zeldzame Blue Footed Boobies (ghihi) en veel mooie uitzichten heb over de oceaan. De laatste 2 uur was exact van hetzelfde. Leuk ook dat je dan in een groep van 6 Fransen (waar komen jullie ineens vandaan, jullie hebben zat rotsformaties daar) zit. Na de lunch terug op de boot, waar enorme reuzenschildpadden in het water al op eten lagen te wachten. Spanwijdte: 1m23. Daarna nog wat gesnorkeld, maar het weer en de golven maakten dat niet tot wat ik ervan verwacht had. Toch voldaan en redelijk moe terug naar het vasteland, waar ik de avond met wat Amerikanen heb doorgebracht.

Dinsdag 29 november, Montanita, Ecuador
En nu zit ik dus in Montanita. Het surf- en stapmekka van Ecuador. Je zou denken dat je daar wel een paar dagen kan verblijven. En dat is ook zeker mn bedoeling!

Reisdoelen vanaf hier: naar Guayaguil, de grootste (maar niet heel boeiende) stad van Ecuador, waar ik wordt rondgeleid door een Ecuadoriaanse en vanwaar ik (misschien) m´n trip naar de Galapagos eilanden ga boeken. Daarna gauw naar Peru!

Alvast dank weer voor de reacties en het gaat u ook goed!

>Thijs

PS: helaas geen foto´s van Isla en de Cotopaxi, lukt met niet om die hier te uploaden. Komen met volg. verhaal mee.

• 30 November 2011 - 07:01

Pieter:

En weer eerste reactie :).
    Klinkt weer goed en ongedwongen Thijssie. Gaan we binnenkort ff bellen?

• 30 November 2011 - 07:05

Joost:

heb je al een plankie gescoord om deze golfjes is even goed te trotseren. Het hangt er natuurlijk wel van af wat voor duo's je tegen komt. Kan me zo voorstellen dat de eenzame reiziger volgend jaar in azie toch wel een aardig leuk duo tegen komt. Vind stelletje eigelijk maar een heel naar woord. Maar het klinkt waarschijnlijk zoals het is.
    Verder je vulkaan tour, super vette shit!

• 30 November 2011 - 10:26

Lysanne:

Hey Thijs,
    Mooi geschreven weer! Ik blijf je zoals beloofd volgen! ;) Xx

• 30 November 2011 - 16:24

Sjoerd:

Goed Bezig Baasie! Zo te zien vermaak jij je uitstekend.. Had ook niet anders verwacht hoor:d Laat die foto's maar komen.. Ik ga je bellen!

• 30 November 2011 - 20:53

Hans En Marianne :

Hallo Thijs,
    Je vraagt je af , wie zijn die twee?? Ik, Hans, ben de broer van je oma en Marianne is mijn vrouw.
    Wat een mooie reis ben je aan het maken, schitterend. Wij zijn in 2004 in Lima begonnen voor een rondreis door Peru, Chili, Bolivia. Zojuist op Google Earth Quito opgezocht. Ligt nog wel een eindje van Lima af. We hebben je adres van je moeder gekregen en vinden het erg leuk om je reisverslagen te lezen. We wensen je goede eis en het allerbeste vanuit Warmond.

• 01 December 2011 - 09:09

Alice Besseling:

Ha Thijs,
    Gister was ik bij je moeder en toen hoorde ik hoe ver weg je was. Ze stuurde me deze link en ik vind het onwijs leuk wat je doet. Wat een avontuur zeg. Geniet er maar van.
    Ik wens je nog heel veel plezier, gezondheid en mooie ontmoetingen.
    Groeten,
    Alice Besseling

• 01 December 2011 - 12:49

Patrick:

Tizzle!

Je bent weer lekker aan het genieten en dat gaat je goed af! Hou dat lekker vast en hier is het op het moment van schrijven aan het regenen!! Geniet er maar van;)

Adios amigo y buen viaje!

• 01 December 2011 - 18:02

M. Van Leeuwen:

Neerings! Ergens ben ik niet eens meer onder de indruk van al je activiteiten. Elke week kom je wel weer met iets tofs op de proppen! Ik ben overigens geen fan van Take That, weet niet waarom je dat met mijn naam associeert?! Maar goed het zij je vergeven! Ga lekker door met hetgeen je aan het doen ben en je hoort zaterdagavond (Lokale tijd) weer van me (Ajax-Excelsior)! Dag maatje!