Party op grote hoogten! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Party op grote hoogten! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Party op grote hoogten!

Door: Thijs Neering

Blijf op de hoogte en volg Thijs

02 Januari 2012 | Peru, Cuzco

Cliche is het, als ik zeg dat ook hier de tijd snel gaat. Niet normaal, ben bijna 2 maanden onderweg en morgen komt broeder Rob me al opzoeken in Cuzco. Tegelijkertijd heb ik alweer wat mooie dingen meegemaakt, zoals een hike van 14 uur die niet geheel ongevaarlijk was, Kerst in Lima, zand gehapt tijdens sandboarden in Huacachina en apart Oud en Nieuw gevierd in Cuzco.

We duiken 2,5e weer terug in de tijd. Zeggen, schrijven...

Donderdag en vrijdag 15&16 december - to Huaraz, Peru
Een van de vele busritten die we namen begon in Trujillo. Een rit van totaal 8 uur naar het op 3,1km hoogte gelegen Huaraz. Ook we de capital van de Cordillera Blanco geheten. Dit gebergte is bekend om zn veelvoud aan bergen en heeft zelfs op de Himalaya na de meeste 6000m-plus bergen. Eenmaal aangekomen meteen kennis gemaakt met de kou. Zonder zon is het ronduit guur en denk ik aan mn arme landgenoten. Al hoorde ik dat het dit jaar echt 0 nul koud is.. Afijn, vandaag mn tour geboekt naar Laguna 69, een groot meer gelegen midden in de bergen. Daarvoor moest er eerst wel ruim 3 uur op en neer gelopen worden.
De rest van de dag gebruikt om dit stadje eens van dichtbij te bekijken.

Zaterdag 17 december - Huaraz, Peru
Vroeg opgestaan om op tijd int busje te zitten. Met mij deden 4 Australiers deze dagtour. Helaas mochten we eerst nog 3 uur rijden voordat we bij het startpunt aankwamen. Eenmaal op de wandelroute waren de uitzichten alweer niet om te versmaden! Toch ongekend om zulke hoge bergtoppen om je heen te hebben. Na 3u hiken en 2 Australiers die door hoogteziekte de tocht niet trokken, kwamen we aan bij de Laguna. Hiervoor verwijs ik u wijzelijk naar de foto's. De terugweg was minder plezant, want een bak regen viel ons ten deel. Dat maakte de weg terug glibberig. Eenmaal terug terug in de auto werden de nodige ervaringen met elkaar gedeeld. In de avond de volgende tour geboekt, want was nu toch wel klaar voor het echte werk. Van zondag tot en met dinsdag zou ik de Santa Cruz Trek gaan doen, een 3 daagse hikingtocht door de bergen.

Zondag 18 december t/m dinsdag 20 december - Santa Cruz Trek, Peru
Wederom vroeg uit de veren, want er moest weer lang worden gereisd voordat we bij het startpunt op 3,8km hoog aankwamen. De groep reizigers was echter bijzonder aangenaam en divers, met Denen, Duitsers, Amerikanen en Australiers. De trekking begon in de middag eenvoudig: eerst werden de ezels opgeladen met onze spullen, zodat we alleen het hoognodige op de tocht mee hoefden te dragen. Na een lichte lunch hiketen we 3 uur tot het 1e kamp, waar onze tenten al netjes opgesteld stonden. Met Duitser Paul de nodige '40-'45 imitaties gedeeld. Een Duitser met humor, ze bestaan echt...
Kneuterig onze niet al te bijzondere diner opgepeuzeld en genoten van de machtige omgeving. Tijdens de briefing van gids Abel konden we kiezen uit de normale route of de "Off the beaten track"-route. Stoer met zn allen gekozen voor het laatste, niet wetende wat ons te wachten stond. Wat we wisten was dat we over de bergen gingen in plaats van erom heen.

Na een goede nachtrust begonnen we maandag aan een vlakke loop, met zonnetje op de kop uitstekend begin van de dag. Bij de 1e berg aangekomen, begonnen de gezichtjes al te vertrekken. Stijl, niet normaal! Met handen en voeten volgden we onze gids en het bleek al gauw dat deze berg niet zonder gevaren was. Glijdpartijen warne aan de orde van de dag. Maar binnen 2,5uur was deze jongen als nummer 1 (altijd dat competatieve) op de 1e top. 20 minuten later volgden 1 voor 1 de anderen. Al een hele overwinning voor iedereen (binnen 2,5 uur van 3,7 naar 4,5km is geen eitje), en moesten nog 4 toppen! De gids wachten op de achterblijvers wat tot gevolg had dat we steeds zonder gids verder moesten! hmm.. De tweede top was minder stijl en zelfs met de toenemende hoogte aardig te doen. Samen met Australische Kia als 1e boven en aldaar 1,5 uur gewacht op de rest. Het was al 1 uur in de middag. Top 3 was de eenvoudigste en de kortste. Het uitzicht daarentegen zo gruwelijk mooi, dat ik nu al blij was dat we deze route namen. Onbeschrijvelijk en traanopwekkend..

De gids had ons al eerder de verdere route uitgelegd want Duitser Paul was inmiddels al helemaal stuk als laatste achtergebleven. Na een gevaarlijke afdaling bij een meer linksaf geslagen. Maar de regen dwong ons al gauw te schuilen in een grot. Iedereen al aardig stuk en door het karige lunchpakketje was ik heel blij met de suikerrijke koeken van andere reizigers. In de regen toch maar richting de vierde top, het was inmiddels 16,30u en wilden zowieso voor donker op de laatste top zijn. Doorstappen en blijven lachen was het devies. Dit hielp, want redelijk rap stonden we midden in de wolken uit te kijken vanaf top 4... Nog 1 afdaling en dan naar de ultieme top op 4,8km. Uiteindelijk om 18u kwamen we aan op de Punta de Union, waar we trots een vreugdendansje deden. Dit hield al gauw op toen we te horen kregen dat we nog 1,5uur naar beneden mochten riching het kamp. Dat werd 2uur en 15 minuten, omdat dat in het donker moest. Wat een ramp! Om 19.45u in het kamp terug en ben nooit zo stuk geweest. Wat gegeten en naar bed...

Dinsdag was mijn laatste hiking dag. Samen met kok Umberto 5 uur lang (snel ge-)gewandeld om op tijd te zijn voor de bus naar Huaraz. Dit was niet leuk, had niet goed geslapen en de trekking van de dag ervoor zat nog in de benen. Zeer moe maar uiteraard voldaan kwam in rond 14u weer aan in Huaraz. Bedje gepakt en in de avond met de bus doorgereisd (met Duitse Elena) naar Lima, waar ik Kerst ging vieren.

Woensdag 21 december - Lima, Peru
De bus was zeer aangenaam en kon de slaap prima vatten tijdens deze nachtrit. De woensdag heb ik dan ook nuttig besteed met het inchecken bij partybackpackers Loki Hostel, ontmoeten van nieuwe mensen en het rondstruinen in de stad. Om 15u nog met mensen van het hostel potje gevoetbald op het dak van een supermarkt, waar een kunstgrasveldje was. In de avond aan de Beerpong, een nu al legendarisch spel met maar 1 doel, min. aangeschoten raken. Dat lukte..

Donderdag 22 december t-m zondag 25 december
Omdat er in deze dagen niet al teveel bijzonder gebeurden, vat ik het graag samen. Op donderdag was het vooral relaxen, in de avond samen met Elena en Vlaamse Gianna naar de wijk Barranco gegaan. Aldaar gegeten en nachtleven bezocht. Als reus op de dansvloer gestaan en menig Peruviaan verbaasd zien opkijken.
Vrijdag niks bijzonders. Biosje gepakt, de nieuwe Mission Impossible gezien. Omdat niemand een Kerstgevoel had, hebben we maar besloten om met een groep gasten te gaan surfen. "t Is weer s wat anders...". Prima dagbesteding en het Kerstdiner werd ietwat vervroegd genuttigd bij de Burger King. In de avond onszelf vermaakt met darten en poolen in het hostel. Zondag was het echte Kerstdiner, wat bestond uit diverse lekkernijen voornamelijk Duits georienteerd. Te goed eten gewoon. Eindelijk een beetje Kerstsfeer geproefd!

Maandag 26 december - to Huacachina, Peru
Actie! Tijd voor sctie en het verbranden van kilootjes. Dit gedaan in Huacachina, 4uur rijden van Lima. Aldaar gesandboard en in een buggy gereden door de woestijn. Heel vet.

Dinsdag 27 december - to Areguipa, Peru
Tot op de dag van vandaag geen idee waarom we hierheem zijn gegaan. Ik denk nog steeds bedoeld als tussenstop voor de lange weg naar Cusco (Lima-Cusco = 22 uur). In de stad 2 nachten gebleven en niet heel veel gedaan.

Donderdag 29 december - to Cusco, Peru
De nachtbus beviel prima.

Vrijdag 30 december - Cusco, Peru
Ingecheckt bij Wild Rover Hostel, samen met Ozzy Chris, waarmee ik al vanaf Lima samenreis. Met Elena was onze groep compleet. Deze dag gebruikt om oud en nieuw voor te bereiden. Omdat iedereen hier gele kleding draagt, hebben we in de stad de nodige gele nonsens gekocht. In de avond met een groep uit het hostel wezen poolen en stappen in een club.

Zaterdag 31 december - Cusco, Peru
Overdag in spanning zitten wachten, ingecheckt in een ander hostel, waar we met zn 3-en in een kamer zaten (wel zo gezellig). Vanaf 17u met alle andere reizigers (250 in dit hostel!) begonnen aan de pils en de shotjes. Om 18u met alle West Europeanen afgeteld voor onze landgenoten. Het nodige vuurwerk begon al om 23u, omdat iedereen om 23.45 richting het grote plein ging. Aldaar afgeteld en het feest compleet gemaakt met locals, live muziek en heeeeeeeeele slechte champagne. De regen bedierf de avond enigszins, maar het feestje werd later nog even doorgevierd in het hostel. Een prima begin van 2012.

Zondag 1 januari t-m nu...
Heb alweer te veel getikt en de kramp begint toe te slaan. Kan wel melden dat 1 en 2 januari niet de boeiendste waren. Uiteraard door Oud en Nieuw. Het is nu wachten tot broer Rob langskomt! Morgen (dinsdag) om 8.10 lokale tijd ga ik m ophalen van het vliegveld en beginnen we onze trip gezamenlijk door Peru en Bolivia.

In 3 weken tijd willen we bezoeken:
- Inca ruines van Machu Picchu
. Incl. raften, ziplining en mountainbiking
- terug naar Areguipa voor 2 dagen hiken door Colca Canon
- mountaingbiken op de Death Road in Bolivia
- de zoutmeren bezoeken bij Uyuni, in Zuid Bolivia
- een jungletocht maken in Madidi National Park in Noord Bolivia.

Heb er zin nu al zin in.
Omdat ik geen zin heb in vierkante oogjes, ga ik m nu peren. De foto.s wil ik morgen of vanavond plaatsen. Dank voor uw geduld weer en zie de reacties gaarne tegemoet!

En ow ja... GELUKKIG NIEUWJAAR EN EEN VOORSPOEDIG 2012 GEWENST!!!

Tip: ga ook/weer s reizen, is leuk joh ;)

Daaahaag!

• 03 Januari 2012 - 09:42

Pa:

Thijs, machtig mooi allemaal. Indrukwekkend, hoor.
    Je doet toch wel een beetje voorzichtig met je broer Rob, he ?
    Rob moet wel tijd hebben even te wennen, hoor.
    Groeten van je Pa.

• 03 Januari 2012 - 10:42

Kiki:

Supergaaf Thijs! Vooral die tocht over de bergtoppen, maak er wat moois van samen met je broer!
    xx

• 03 Januari 2012 - 17:46

Elly Dubbeldeman:

heerlijk genieten en wat heb je al weer veel gezien en gedaan,Leuk dat je broer je komt opzoeken geniet ervan en veel plezier een dikke knuffel van ons xxx

• 03 Januari 2012 - 18:59

Je Moeder:

Heeft Rob de post al aan je gegeven?:)

• 03 Januari 2012 - 19:06

Je Moeder:

Oeps! vergeet te reageren op je verhalen en de foto's! En weer zijn ze geweldig! En zo te zien is het daar op grote hoogte heel koud. En nu wachten op foto's waar jullie samen op staan. Maak er samen 3 mooie weken van!
    Dikke zoen voor jullie beidjes:)

• 04 Januari 2012 - 18:35

Ellen:

Hey Thijs, Je moet niet te veel van die schapenkoppen vreten want er ontstaat een sik op je kin!
    Weet je nog? Die scene van Jiskefet? behehehehe!

Groet van je vieze vette volgevreten schaap.

• 05 Januari 2012 - 18:34

Erik:

Hola supermercado telebancos por aquí?
    Los gezelligitos, donde esta genietos?
    Prengpreng pelo no, prengpreng hola si,
    Ik krijg niks, ik zeg yo no tengo
    Bitch nigga yo no quiero
    Vet veel liefde nunca nooit vriends
    Donde esta mi dinero
    Buenas noches en tot ziens

• 06 Januari 2012 - 21:32

Mams:

Lieve Rob, en natuurlijk ook broer Thijs.
    We missen je jongen, je bent ook zoooo ver weg!! hihiihi
    Zijn erg benieuwd naar een klein verslag, en natuurlijk foto's van jullie saam!!
    Hebben de grote stormen hier overleeft, nu wachten op de overstromingen in het noorden van het land. Maar....sneeuwt het al bij jullie in de bergen?? Heb je het naar je zin?? Ben je nog blijven hangen bij het ziplining?? hihi... Nogmaals heel veel plezier, en haal eruit wat er in zit!!
    Laat gauw iets van je/jullie horen....liefs en dikke kusssss mams.

• 09 Januari 2012 - 10:44

Silvana:

Ha Thijs

Natuurlijk ook voor jou de beste wensen vor 2012!
    Echt wat maak je super gave dingen mee, zeg!

• 13 Januari 2012 - 13:41

Olga Boogaers:

hoi Thijs,
    Hoorde dat je in Zuid Amerika zit (van Yvette Wink notabene...). Het ziet er weer om jaloers te worden uit. Op onze dochter Anouk die momenteel in Australie zit ben ik ook al jaloers, dus binnenkort toch maar een weekje naar Thailand (altijd dat werken ook....). Superleuk om weer eens iets van je te lezen en zo te zien hou je het wel spannend voor jezelf. Geniet ervan!