Wilde weekjes! - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Wilde weekjes! - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Wilde weekjes!

Door: Thijs Neering

Blijf op de hoogte en volg Thijs

15 December 2011 | Peru, Trujillo

Tijd voor een verhaaltje voor ´t slapen gaan. Is alweer ff geleden! Heden ten dage verblijft deze jongen in het werkelijk pitoreske plaatsje Trujillo, een redelijk grote kustplaats in Peru, ongeveer 8 uur rijden ten noorden van Lima, de hoofdstad. Laten we maar s beginnen bij Montanita, waar ik mn laatste verhaal schreef. We schrijven...

Woensdag 30 november tot zaterdag 3 december - Montanita, Ecuador
Omdat het hostel waar ik in verbleef weliswaar heel chill, rustig en schoon was en waar het ontbijt niet te versmaden was, heb ik ervoor gekozen om een hostel midden int kleine centrum te pakken. Meer backpackers, meer reuring (Ellen Heijkamp, lees je mee? ;) en naast 2 discotheken. Van veel nachtrust zou geen sprake zijn, maar met het idee van surfen overdag en party in de avond had ik daar maling aan. Ik zat op de kamer met een Noor, Amerikaan en Duitser, wat al gauw een dodelijk goeie combinatie was. Tot en met zaterdag met die gasten wezen surfen, chillen, poolen en stappen. Daarnaast nog talloze stoners, surfdudes en chicas local ontmoet. Voelde me weer net als 10 jaar geleden in Terschelling! Omdat de grappen met name in de categorie daar-moet-je-bij-geweest-zijn behoren, ga ik deze dan ook niet uiteenzetten op deze manier. Na de nodige salsa- en reggaetonbeats, livebands en dronken hyperactieve Canadezen was het op zaterdag tijd om door te reizen naar Guayaquil.

Zaterdag en zondag 3 & 4 december - Guayaquil, Ecuador
Al reeds vermeld ben ik een Ecuadoriaanse chick tegengekomen in de bus naar Puerto Lopez. Zij heeft me uitgenodigd om bij haar familie een paar dagen verblijven en de stad te laten zien. Dit hebben we dus in dit weekend gedaan. Kwam rond 15u aan in de inmens grote stad, die nou niet bepaald bekend staat om zn schoonheid en veiligheid. Maar door de nodige maatregelen (politie, stadsvernieuwing, moderne boulevard) vond ik het toch wel de moeite waard.
De vader van het gezin was Nelson, een 62-jarige dikke gezellige ouwe baas, die alleen maar kan praten over eten en slapen. In beide gevallen is dat m aan te zien.
De moeder heette Leonor, was 65 jaar en werkte als bedrijfsleider bij Comesarito, een supermarkt, tegenhanger van de Megamaxi. Ook zij vond slapen en eten bijzonder belangrijk en gok dat m´n vetpercentage met min.2% is gestegen. Niks meer aan doen dus.
Ook woonde hond Kika en nicht Prisella in huis (boeiend? mwah..). Werd in ieder geval warm welkom geheten. Dumpte me in de avond met Jennifer (zo heette de chick) en haar vrienden int nachtleven van Gauya. Dat bleef bij goedkoop bier drinken op straat.

Op zondag maakte de hele familie zich op voor een dag uit. Eerst naar een openbare dienrentuin, daarna naar Parque Historico en in de eind van de middag, nadat we de Mac hadden gevonden, hebben we nog een uurtje gebowld in een bijzonder grote en air-ge-conditionede mall. Aangenaam, want het was vies en klam heet in de stad. Na wederom een overvloed aan eten en nogmaals een blik in de met Kerstdecoratie behangen huiskamer (niet normaal, Kerst wordt hier groots gevierd) hebben we nog een filmpie gekeken. Like a normal sunday!

Maandag 5 december - Guayaquil, Ecuador
Deze dag gebruikt om m´n tour te regelen voor de Galapagos, want moest er toch wel echt geweest zijn. Alle agencies afgezocht, maar na veel frustraties en omwegen toch uitgekomen bij een aanbevolen agency. Besloten om morgen (dinsdag 6-12) met vliegtuig naar Galapagos te gaan en aldaar een paar tours te regelen. Zo gezegd en ook zo gedaan. De knakker van de agency nodigde me nog uit voor een potje voetbal in de avond. Na een wandeling in eind van de middag (met leguanen die overal hangen, lopen en liggen in een park - ¨om mee te nemen graag¨) speelde ik ´s avonds een potje voetbal met Fernando en z´n 30 maten. Na 6 potjes
was ik aardig kapot. Saillant detail was dat 1 team bestond uit ex-criminelen hehe. Eindelijk eens gewonnen van drugdealers, kidnappers en een enkele verkrachter. Interessant..

Dinsdag 6 december - Galapagos Islands, Ecuador
Rond 13u aangekomen in Puerto Ayora op het eiland Isla Santa Cruz. Aldaar hostel gezocht en de zeewind opgesnoven op Tortuga Bay, een wit bountystrand met leguanen all over the place. Na een degelijke wandeling en een prima 5 dollar maaltijd op tijd naar m´n nest. Want de 1e tour stond op 7 december opt program.

Woensdag 7 december - Galapagos, Ecuador
Om 7.50 op de boot gestapt voor een dagtour op Isla Floreana, het meest zuidelijke eiland. Na 1,5 uur op een boot aangekomen en aldaar veel info vergaard door de gids. Ook nog bij een nursery geweest voor inmense schildpadden. Beesten waren huge en het was toevallig net lunchtijd voor de beesten. Na land kwam de zee en snorkelden we ons een weg door het water. Schildpadden, pinguins, diverse vissen en zelfs een zeeleeuw vermaakten zich prima met de gringo´s. Rond de klok van 17u weer vamos! Met een paar Fransen van de tour wezen eten.

Donderdag 8 december - Galapagos, Ecuador
Duiken! Dat was een machtige ervaring. Weer op en neer naar Floreana, aangezien de bedoelde duikplek slecht zicht onder water bood. In de 2 duiken, tot 21 meter, veel gezien. Talloze vissen, schildpadden, zeehonden, stingrays en ja hoor, finally een paar haaien. Het waren de White & black tipped sharks en de Galapagos sharks. Heel vet. De groep, stel Canadezen, een Vlaming (¨Amai zeg, die haaien-he, die waren echt de max!¨) en een Zwitserse waren eveneens niet erg ervaren en dat maakte de lol alleen maar groter. Moe en voldaan rond 12uur weer terug in Puerto Ayora. De foto´s zeggen in dit geval meer dan woorden (staan op m´n Facebook). In middag lunchen, relaxen en naar het Darwin Research Centre. De avond gebruikten we voor een paar Pilseners en Club Premiums.

Vrijdag 9 december - Galapagos, Ecuador
Eiland Isabela, ten westen van Santa Cruz was het laatste eiland dat ik zou bezoeken. Geen gringo´s, maar alleen Zuid-Amerikanen op de tour. Das zonde, maar ook wel weer aardig voor mn Spaans. Het eiland bood meer dieren, wederom de vermaledijde iguanas marinas (enige leguanen die kunnen zwemmen), zeehonden, haaien en talloze vogels. Het snorkelen dit keer was spectaculairder, met zeer actieve roggen tot wel 1m20 groot (!). Op het moment dat ik de boot terug in wilde, keek ik nog 1 keer om me heen. Zwemt er ineens een 2m grote White tipped shark voor m´n neus. Als een kind in een overvolle snoepwinkel riep ik de anderen, maar haaimans was ´m al gepeerd. Dikke smile op mn face de hele dag!
Na een bezoek aan nog een turtle-nursery en flamingo-basin mochten we weer de boot op voor minimaal 2,5 uur. Onderweg wat dolfijnen al jumpend naast de boot gehad. Prima dag en een perfecte afsluiter van de wonderlijke eilanden.
In de avond met wat mensen gegeten, dikke kreeften geirriteerd en nog ff gestapt.

Zaterdag 10 december - Back to Guayaquil
Om 14u zette ik weer voet aan wal en wachtte Jennifer al op me. Dacht eindelijk ff te chillen thuis (heb t zo zwaar), gingen we met zn allen voorbereidingen treffen voor het grote verjaardagsfeest van papa Nelson. Dit beloofde vrij groots te worden, dus begon ik alvast met het bevochtigen van m´n borst. Op het terras boven alles schoonmaken, tafels neerzetten, boxen plaatsen... Om 21u kwamen we eersten al binne druppelen. Apart was dat niemand met elkaar praat, de muziek (wederom merenque, salsa en cumbia) keihard stond en dat men eerst begon met drinken (whiskey) en dansen en er pas om 2uur snachts gegeten werd. Door de regen nog ff snel een tentje opgezet. Mooi op tijd voor de Mexicaanse band die Jennifer voor haar vader had geregeld (zij werkte en woonde al 6 jaar in Mexico). 5.30u was mijn eindtijd. De rest ging nog tot 7u door...

Zondag 11 december - Guayaquil
Dagje brak zijn, niks meer en niks minder. Wederom schoonmaken en opruimen. Maar ook m´n vervolg van m´n trip regelen. Want omdat tijd een beetje begin te dringen, wilden ik afgelopen maandag richting Peru.

Maandag 12 december - to Tumbes, Peru!
Moeder en vader hadden het zowaar niet makkelijk met mijn afscheid. Heel bijzonder, ze zagen het volgens mij wel zitten om een gringo in de familie te hebben. Maar omdat de weg van een backpacker nu eenmaal ook door andere landen gaat, wilde ik doorreizen. Ik nam de bus naar Tumbes, net over de grens, waarna ik direct doorreiste naar Piura. Leuk detail: het is hier normaal dat er mensen in de bus een heel verhaal houden over dat ze arm zijn, niet voor hun kinderen kunnen zorgen of dat ze een operatie nodig hebben. Ze delen ¨gratis¨ snoep uit en verwachten dan een kleine donatie. Verhalen zijn vaak net iets te onverstaanbaar, te lang of te nep, waardoor ik dit vriendelijk negeer.

Dinsdag 13 december - to Chiclayo, Peru
Omdat Piura weinig bood, doorgereisd naar Chiclayo. Zelfde verhaal dus reiste ik direct door naar Trujillo, waar ik nu nog steeds zit. Een zeer boeiend en rijke stad met fantastische kerken en andere koloniale gebouwen. Allen uit de tijd van de Spaanse heerschappij.
Gegeten bij een chifa (de Chinees), waar ik aan een soort paskamer (omringd met rode gordijnen) mn eerste Peruviaanse eten (pato con arroz, eend met rijst) en Cuzquena (donker bier) nuttigde.

Woensdag 14 december - Trujillo, Peru
De stad is enigszins toeristisch, vanwege de ruines die in de omgeving liggen en pas in 1991 zijn ontdekt. Ze stammen uit de tijd van de Moche en de Chimu, 2 stammen die hier leefden tussen 200 en 1500 na Christus. De Inca´s hebben de boel daarna overgenomen. De opgravingen in 1 deel zelfs nog voor 90% intakt, wat zeer bijzonder is. De enige plek in Zuid-Amerika waar zoveel bewaard is gebleven van met name de Moche stam. Zie verder de fotos.

En nu is het donderdag en ben ik weer helemaal klaar met dat getyp. Maar was wel weer ff nodig dacht ik.

Plannen:
Vanavond doorreizen naar Huaraz, vanwaar ik minimaal 3 dagen een trekking ga doen door de bergen van Cordillera Blanco, het hoogste gebergte na de Himalaya, met meer dan 20 6000m bergen.
Dit zal tot ergens volgende week duren en hoop met Kerst ergens in Lima te zijn. Daarna:
- Nasca Lines
- Huanchina
- Ica

Oud en Nieuw wordt in La Paz gevierd. OP 3 januari komt broer Rob me vergezellen voor 3 weken. Reizen door Oost en Zuid Bolivia en West en Zuid Peru! Nu al zin in!

Ciao amigos..


  • 15 December 2011 - 21:17

    Martijn:

    Tsjah, Terschelling...dat waren nog eens tijden. Jong en onwetend en totaal niet de intentie om de halve wereld rond te reizen. Toch doe je het! En hoe!! Je hebt het allemaal weer mooi voor elkaar Neerings! Supertof dat je broer een tijdje met je meereist (Rob als je dit leest; veel plezier!). Het ga je wederom goed! Tabee! (Goeie foto's weer trouwens!)

  • 15 December 2011 - 21:56

    Kevin:

    Mooie foto's en verhalen man :)

  • 15 December 2011 - 22:07

    Je Moeder:

    Ha Thijs,
    Vond het fijn om je gister aan de telefoon te hebben gehad. Heb net je verhalen gelezen en je foto's bekeken. En ja, ik val in herhaling: het is weer geweldig allemaal!
    Vooral doorgaan!

    Dikke kus van je moeder:)

  • 16 December 2011 - 09:05

    Ellen:

    Ja ik heb meegelezen! Ben blij dat daar ook wat REEEUUURING onder de mensen is. Maar ik had ook niet anders verwacht, met jouw aanwezigheid. Daarnaast heb ik gelezen dat ook daar de vrouwen weer als vliegen om de stront om jou heen vliegen. Hoe doet ie dat toch??!! Over 20 jaar zie ik je wel bij Spoorloos als al die kinderen naar jou op zoek gaan uit alle continenten! HAHA
    Groet, El

  • 16 December 2011 - 11:28

    Je Hollandse Vader:

    Thijs, ik vind dat je moet weten dat het hier ook FANTASTISCH is.
    Nu (vrijdag 16dec2011 KLM Schiphol Rijk) Hele dag regen, 3 graden, af en toe hagel- en/of natte sneeuwbui(tje). Maar ik ben niet een beetje jaloers hoor....maar een heleboel !
    Veel plezier verder. Groeten Pa.

  • 18 December 2011 - 18:13

    Hans,Trix',Kim:

    Hoi Thijs,
    Nou we hebben je belevenissen weer van top tot teen gelezen!!! Geweldig joh, we "zien" je gewoon daar rondreizen. Blijf lekker genieten en beleven en alvast een hele gezellige KERST !!!
    All THE Best! Groeten van ons drietjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 70998

Voorgaande reizen:

13 November 2012 - 20 April 2013

Work&Travel: China!

04 November 2011 - 23 Februari 2012

Vamos a South America!

12 November 2009 - 13 Maart 2010

African Beauty

29 December 2007 - 02 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: