Maximaal genieten met broer Rob in Peru en Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Maximaal genieten met broer Rob in Peru en Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Maximaal genieten met broer Rob in Peru en Bolivia

Door: Thijs Neering

Blijf op de hoogte en volg Thijs

18 Januari 2012 | Bolivia, La Paz

Veel meemaken betekent ook veel delen. Dat wil zeggen dat het weer tijd is vor een verhaaltje, zo vlak voor het samengaan. Ook wordt er steeds vaker om foto´s gevraagd, dus zullen we daar nu proberen aan te voldoen.

We eindige op 2 januari, waar ik nog aan het uitkateren was van Oud en Nieuw en op broer Rob aan het wachten was. Zo, daar gaan we...

Dinsdag 3 januari - Cuzco, Peru
Broeder Rob kwam op tijd aan! Het ontvangst was heel gaaf, maar ook wel apart. Normaal zie je familie voor het eerst weer op Schiphol. Meteen de eerste ervaringen uitgedeeld en hem zijn welkomstpakketje gegeven met Inka Kola (niet lekker, wel typisch), coca-snoepjes en bananenchips. De taxi erna was al meteen een goed moment om elkaar bij te praten over de omstandigheden in NL en in Peru. De rest van de dag hebben we de stad bekeken en lokaal gegeten. Meteen een afrader, slechtste maaltijd voor 1 dollar gegeten. Verder veelal in Loki Hostel gezeten, Rob kennis met wat vrienden laten maken en toch redelijk op tijd gaan slapen. Rob dan, ik heb me nog gestort in het nachtleven van Cuzco met Belgen die later ook op de Macchu Pichu tour zouden zitten.

Woensdag 4 januari - Cuzco, Peru
Vandaag hebben we onze trip min of meer helemaal uitgestippeld. We zouden van donderdag tot en met zondag de Jungle Trek naar Macchu Pichu doen, daarna Lake Titicaca en Isla del Sol, vervolgens de jungle in in Noord Bolivia, de Death Road afbiken en tot slot de zoutvlakten van Uyuni bekijken. Op moment van schrijven hebben we dus alleen nog maar de zoutmeren te doen... Tijd gaat inmens hard. In de avond nog een pintje gedronken met de al eerder genoemde Belgen (Caroline en Adriaan). Redelijk op tijd gaan slapen, want het was vroeg dag.

Donderdag 5 januari - Dag 1, Jungle Trek, Peru
De tour zou bestaan uit louter gave activiteiten. Op dag 1 mochten we eerst een paar uur in een busje zitten richting 4.250 meter. Vanaf daar gingen we met de hele groep (8 Amerikanen, 2 Belgen, 2 Argentijnen, 2 Brazilianen, 2 Mexicanen en wij 2 Hollanders) een 1,5 uur lange afdaling doen... op de mountainbike. Het werd een afdaling met vooral dalen, want we daalden ongeveer 2 kilometer. Dat betekent vooral wisselende klimaten en temperaturen. Veel regen op de weg gehad, wat het vies maar ook spannender maakten. Omkleden was dan ook noodzakelijk, evenals de lunch, die wederom uit ARROZ CON POLLO bestond!! AAAARGHHH... dus... Daarna met groot deel van de groep gaan raften. Men beloofden niveau 4 tot 4plus, echter bleef het slechts bij 3. Beetje jammer. Toch was het gaaf (ja, aardig verwend al..;)). Auto weer in en richting de eerste slaapplaats. Daar kon Rob voor het eerst meemaken wat heldere communicatie in Zuid Amerika is. We moesten nl nog een half uurtje lopen, uphill. We vroegen, met hikingshoes in de handen, of bergschoenen nodig waren. Nee joh, geen probleem. Slippers is prima! Na 1uur en 15 minuten zwoegen over smalle, donkere paadjes zonder licht en dus in het donker kwamen we erachter dat het toch niet zo´n goed idee was. De cynische Hollandsche grappen vielen goed bij de groep haha... Eenmaal in het kamp bleek de slaapplaats nihil. Paar bedden, soort ondergronds en vooral veel rook. Want dat was de enige manier om de muggen weg te krijgen. Niet te doen en dus met de hele groep in 1 kamer geslapen. Veel beter... In avond goed gegeten, voldoende gelachen en wat kaarten gelegd.

Vrijdag 6 januari - Dag 2, Jungle Trek, Peru
Dagje hiken door de bergen over een deel van de beroemde Incatrail. Maar niet zonder met de lokale kids te hebben gespeeld haha. Na de briefing in de benen en op pad. Mooie uitzichten, smalle paden en hijgende gringo´s waren de ingredienten. Maar de vele stops maakten het vrij eenvoudig. De lunch was chill, met hangmatten en een frisse Pilsen. In de middag nog een 2,5uur duren hike en met licht vermoeide beentjes doken we de thermale baden in. Das lekker ontspannen na een dag banjeren. Ook nog een oud voetbalmaatje gespot. Op de terugweg nog wat thrill gehad door met Adriaan op het dak van het busje te zitten, op weg naar het hostel in Santa Rosa. Aldaar een prima fried fish genoten en de dag doorsproken op zn Amerikaans (WASN.T IT AWESOMEEE!!!). ¨Het toetje van de dag was nog een paar uurtjes stappen in een lokale club(je). Meer dan geslaagd. Humor met de Vlamingen blijft toch ook geweldig...

Zaterdag 7 januari - Dag 3, Jungle Trek, Peru
Na lopen komt vliegen, dus een ochtend ziplinen was de planning. Iedereen met wat zenuwen richting de 1e lijn. Voor de leken, ziplinen is gewoon een kabelbaan waar je met redelijke snelheid minimaal 300m naar het volgende platform knalt. Totaal 6 lijnen, totaal 3 uur. Rob was ook erg te spreken over de activiteit. Vervolgens de bus weer in om achter de geur van lunch te gaan. Aaaaai.... Probleempje, er lagen rotsen op de weg, ten gevolge van een landslide. Geen probleem, lokalen halen de stenen weg. Met gevaar voor eigen leven, want de stenen bleven maar vallen. Ze werden ook steeds groter! Tot het moment dat de hele berg leek in te storten. Werkelijk rennnen voor je leven, incl. de locals. De ravage was groot, de stenen waren tot 3 meter op de weg gestapeld en dus werd het omlopen... via het ravijn. Eerst dus 35 minuten afdalen, 45 minuten door de rivierbedding en weer 1 uur omhoog. HONGER!! Eten kwam dus als zeer welkom. In de middag deden we nog een lichte hike, langs de spoorrails die uiteindelijk in Aguas Calientes uitkom. Het plaatstje wat dichtst bij Macchu Pichu lag. Moe en voldaan maar vooral in het donker banjerden we het veel te toeristische stadje binnen. Gauw eten (niet genoeg, dus Adriaan en ik nog pizzatje gescoord) en rap naar bed. Morgen 3.45u op.

Zondag 8 januari - Macchu Pichu, Peru
Dus vroeg op, om de grote toeristen meute voor te zijn. Dat betekende wel in de stromende regen 1088 treden oplopen om er te komen. Eenmaal daar, ticket gekocht ende oude Inca stad in. Dat was door regen en mist waardeloos te zien. Het stadje doorlopen was al beter, het weer werd dat ook. We hoopten eenmaal op de hoogste berg, 1 uur extra klimmen, dat het weer opgeklaard was, want dat moest de highlight worden. Helaas was het nog steeds bud en werd het dus weer afdalen... Eenmaal beneden was het natuurlijk opgeklaard!! Vette fotos gemaakt en genoten van het machtige uitzicht. Zie internet voor het verhaal achter deze tot voor kort verborgen Incastad. Rond 15u de bus naar beneden genomen en na het eten gewacht op de trein terug naar Ollantaytambo, vanwaar we de bus terug naar Cuzco namen. Al met al een meesterlijke tour, maar ondanks dat we al wat uurtjes opwaren moesten we per se nog stappen. Topavondje werd het alsnog.. zelfs de hamburguesa con huevo (hamburger met ei) en de falafal vielen prima!

Maandag 9 januari - naar Copacobana, Bolivia
Dagje chillen, chillen en chillen. Wel verdiend na de tour. De bus geboekt naar Copacobana in Bolivia. Een plaatsje aan de Lake Titicaca, waar we Isla del Sol, eiland, gingen bezoeken.
We vertrokken dezelfde dag nog om 20u. Het was slechts een busritje van 10 uur. Ging dan ook rap voorbij, mede door de ubercomfortabele bedstoelen die we hadden.

Dinsdag 10 januari - naar Isla del Sol, Bolivia
Direct een ticket geboekt naar het eiland van de Inca Zonnegod. De boottocht duurde slechts 2 uur, maar werd veraangenaamd door een biertje en bakken met zon. Eenmaal op het eiland eerst een hostel gezocht. Geen sinecure zo bleek. Dus met het minste genoeg genomen. Tegen sunset de incaruines in het noorden bezocht met geweldige uitzichten over het meer en andere eilanden. In de avond gegeten, zonder electriciteit op het hele eiland heel gezellig met kaarslicht.

Woensdag 11 januari - Isla del Sol en naar La Paz, Bolivia
Het eiland overgestoken met een 3 uur durende hike, echter leek het verstandig om dezelfde boot in het noorden terug te nemen. Zodoende meer tijd om de bus naar La Paz te pakken. Op de boot chillen met muziekje, mooi momentje...
Eenmaal terug in Copacabana een pizza geharkt en met volle maag de bus in richting La Paz. ONderweg nog met een pont het water over, onverwachts en nooit verteld, maar toch op tijd in La Paz. Ingecheckt bij Hostal Republika. In de avond dachten we nog EVEN een drankje te doen met mijn eerder ontmoette vrienden Elena en Chris. Die daar niet gevonden en dus met wat anderen in de Blue House wezen stappen. Ook weer lollig avondje met old school dance classics... zucht ;)

Donderdag 12 januari - La Paz, Bolivia
Regeldagje! Want tijd vloog.- Onze Rob had nog maar 12 dagen te gaan dus deze dag de tour agency gestalkt en alles geboekt in Bolivia. Ook een Italiaans hapje gedaan en in de avond naar de bios gegaan. Te slechte film in 3D gezien (The Darkest Hour). Daarna toch nog even de automatenhal aangedaan, waar menig oldschool Center Parcs 1994 spellen opgesteld stonden. Aawww als 2 kindjes in een snoepwinkel. Meesterlijk..Taxi terug naar hostel.

Vrijdag 13 januari - naar de jungle, Rurrenabaque, Bolivia
We hadden de tijd om nog even rustig wakker te worden en een alpacatruitje te kopen. Want we vlogen, ja luxe hoor, pas om 15.05u naar het dichtsbijzijnde plaatsje bij de jungle. Het vliegtuigje was mt 20 zitplaatsen klein, de propellers niet al te stabiel en de vliegtijden evenmin te vertrouwen. Toch hebben we de 35 minuten durende tocht overleefd. Het stadje zelf was heel aardig en niet heel toeristisch. Een keertje goed lokaal gegeten en wat genoten aan de waterkant.

Zaterdag 14 januari - Pampas Tour, Bolivia
Omdat de jungle tour vooral bestond uit hiken en we niet echt het idee hadden veel dieren te zien, deden we de pampas tour. Een relaxte tour over het water in een typisch long boat door de moerassen van de jungle. De eerste dag bestond helaas net iets te veel uit transport. Eerst met een busje met de groep (2 Argentijnen, 2 Grieken, 1 Koreaanse en 1 Canadese Fransman) richting het afvaarpunt van de boot. Ingestapt en meteen kennis gemaakt met wat apen, bijzondere vogels, schildpadden en een luiaard. Rond de klok van 17u kwamen we aan in een kamp op palen. Hier zouden we 2 nachten slapen. 2 op het oog nep lijkende krokodillen lagen verdacht stil onder onze slaapplekken en onder de keuken. Zal wel nep zijn... Na een prima diner in het donker op krokohunting. En inderdaad met zaklamp zag je de oranje oogjes toch wat beter. Vlak langs 1 gevaren, wat de nodge spanning en hilariteit opleverden.

Zondag 15 januari - Pampas Tour, Bolivia
Na krokohunten was het nu tijd om op anacondajacht te gaan. Eerst met boot naar de swamp en aldaar met laars en al gaan zoeken. Niks gevonden, door de dichtbegroeide (regenseizoen he) bosjes. Echter wel de muskieten verafschuwd. Geen beste ochtend zo. In de middag was het blijkbaar gedaan met dieren spotten, want we gingen... voetballen. Heel logisch en beetje jammerlijk. Maar goed het zit in je aard en dus vermaak je je dus wel. Op de weg terug nog diertjes gespot. Rest van de dag sunset gespot en de nepkrokodillen nog eens nader onderzocht. F*ck, die dingen waren wel echt. Pepe en Pedro, de 1,5 en 2,5m lange kaaimannen waren soort huisdieren voor het kamp en kregen regelmatig restafval van de keuken. Baas! Rob en ik hebben ze zelfs nog gevoerd en wat aaitjes uitgedeeld. Hoogtepunt van deze trip!! Eindelijk weer wat thrill!

Maandag 16 januari - Pampas Tour, Bolivia
Laatste dag en dat wilde zeggen, nog 1 keer het moeras is om meer te weten gekomen over de medicinale werkingen van diverse planten, zaden en boomschorsen. Mister R, onze gids was echter niet de meest inspirerende en best communicérende waardoor we meer geboeid werden door de toekan, apen en capibaris die we zagen. Maar wel aardig...
terug naar kamp, met boot terug naar busje en terug gereden naar Rurrenabaque. Aldaar met Daniel en David, de Argentijnen, pizzatje gehapt en lollig de tour doorsproken.

Dinsdag 17 januari - terug naar La Paz
Om 12.00u het vliegtuigje terug genomen naar La Paz. In de middag door de omslag van 200m naar 3,8km boven zeeniveau ff geslapen en gegeten bij de Indier. De avond gebruikt voor wat goede gesprekken met broeder Rob en toch maar op tijd gaan slapen. Want woensdag DEATH ROAD affietsen!

Woensdag 18 januari - DEATH ROAD!
Ja, ge hoort het goed. De activiteit van vandaag was het fietsen op een met stenen bezaaide, 67 kilometer lange, van 4,7km naar 1,2km dalende en op sommige plekken slechts 3,2m brede weg afdonderen! Waarom? Omdat het moet... zo baas was het. Na een busrit naar de top eerst een korte instructie. Niet met 3 man naast elkaar, achter elkaar blijven en vooral remmen. NIET TE HARD! Het eerste deel was asfalt, dus vooral hard naar beneden rammen. Daarna 30min. in het busje uphill en vervolgens de slechte weg op. De weg is jaren geleden gesloten voor autoverkeer omdat er ieder gem. 209 doden vielen. Moet je ook wel vangrails erlangs plaatsen... Die waren er dus niet. Begin verliep rustig en soepel, maar na 30min. schatte ik een steen verkeerd in en kwam ik ongelukkig op mn polsen terecht. Niet vlak bij de klif en zonder erge gevolgen., Dus kon mn weg vervolgen. Fantastische uitzichten en bazige foto´s (ALLE FOTOS BIJ DIT VERHAAL KOMEN MORGEN ZOWIESO ONLINE!!) waren een feit. Rond 14u op 1.2km kwamen we aan bij het lunchpunt, waar een uitstekend buffet uitgestald stond. Een duik in het zwembad maakte deze tour af. De volgende 3,5 uur durende busrit terug was uiteraard minder...

En nu is het 20.50u lokale tijd en ga ik dit verhaal weer afronden. Zoals gezegd, morgen komen de fotos want daar heb ik nu geen zin meer in.

Over de Rob en ik hoef ik niet veel te melden. Dat gaat top. Rob laat zich prima leiden (lijden??) door zn kleine broertje wat hij op zn beurt weer prima vindt. Geen gezeik, gewoon lol hebben is het devies en dat volgen we dan ook op.

De plannen voor komende dagen zijn...
Op zaterdag tot en met maandag doen we onze laatste tour, naar de zoutmeren van Uyuni. Hopende op goed weer en nog een laatste fantastsche ervaring, pakken we vanavond nog een avondje stappen mee en bereiden we ons morgen voor voor deze trip. Daarna gaat deze jongen weer alleen verder en doet in Bolivia waarschijnlijk alleen nog Potosi aan. Daarna als de wiedeweerga naar Paraguay (1 week) en 3 weken Brazilie. Wat daar de plannen zijn, weet de redactie nog niet.

Blijven reageren mensen. Wordt helaas wat minder de laatste tijd ;) Wordt zeer gewaardeerd...

Ciao!!

• 19 Januari 2012 - 06:49

Pieter:

Lange verhalen die ik door door de telefoon niet heb gehoord. Klinkt goed Thijs, wel toeristischer dan ik (en jij ook) had verwacht. Geniet van het onontdekte Paraguay. Ik zeg maar 1 ding: Larissa Riquelme... ;-)

• 19 Januari 2012 - 08:42

Je Moeder:

Terwijl het hier saai, regenachtig en koud is, het is donderdag half 10 in de ochtend, zit ik met verbazing je verhaal te lezen. En ik maar denken dat het alleen maar relaxed is daar! Nee, ik lees van die enge verhalen dat ik denk dan dat het maar goed is dat ik dat allemaal niet zie! :) Ik zou me niet in kunnen houden en zou zeggen: voorzichtig hoor! (hoe knullig klinkt dat als ik dit teruglees:))Gelukkig lees ik ook dat jullie het prima redden daar. Jullie moeten wel een dijk van een conditie hebben om dit alles te volbrengen.
    Respect hoor!
    Ik wens jullie een hele goede doorreis!
    Dikke kus van jullie moeder!

• 19 Januari 2012 - 09:15

Timo:

Klinkt goed allemaal Sjaak! Ik moet Pieter even bijstaan; Larissa Riquelme zou ik toch even zoeken als ik jou was, daar kan je je prima een avondje mee vermaken ;) Have fun!

• 19 Januari 2012 - 09:56

Dana:

Dit klinkt weer als een fantastisch avontuur! Dit keer de rollen omgedraaid en zit ik dit fijn te lezen op kantoor!! Heerlijk die krokodillen verhalen ;) Geniet er nog even van, want de tijd lijkt weer te vliegen!! Ciaoo Dana

• 19 Januari 2012 - 10:22

Nin:

Wauw wauw wauw wauw!!!

Hoe gek is het om nu te lezen, (in jou altijd geniaal-te-lezen-belevenissen:mag best gezegd worden Thijs), dat mijn vriendje daar nu ook deel van uitmaakt!

Geniet van deze laatste week, maak er nog wat moois van samen! Ja sorry ik kan niet wachten, met open armen! :D
    Dikke kus!

• 19 Januari 2012 - 12:05

Charlotte:

Hey Thijs. Wat een avonturen. Heb respect voor de broertjes Neering hoor. Ben wel blij dat ik je moeder niet ben (2 van die avonturiers!!). Geniet er nog van. Ben benieuwd naar de foto's. Groetjes, Charlotte

• 19 Januari 2012 - 13:55

Hans,Trix',Kim:

HalloThijs en Rob,
    Weer genoten van het levendige verslag, jullie maken wel onwijs veel mee zeg! Best fijn hè Rob, zo'n reisleider? Geniet samen nog volop en voor daarna Thijs: nog heel wat mooie trips voor de boeg, Paraguay en.......Brazilië.....GENIET, we wachten je verhalen weer vol spanning af.
    Hier gaat ondertussen alles rustig zijn gangetje: na een bak regen vanmorgen, lijkt het nu wel lente!
    Heel veel groeten uit een zonovergoten Heiloo!

• 19 Januari 2012 - 15:19

Therese:

Thijs en Rob, wat een schitterend verslag, wat maken jullie veel mee daar, leuk hoor!!
    Heb alles met veel plezier zitten lezen, en het leuke daarvan was, ik zag het ook allemaal voor me!!
    Hoe gaat het nu met je polsen Thijs, geen last meer??
    Rob zal wel de mooiste verhalen en foto's hebben als hij weer thuis is, ben er ook erg benieuwd naar, en wat later natuurlijk jou verhalen. Echt gaaf dat jullie dit samen kunnen beleven.
    Hoop dat jullie samen nog kunnen genieten van de zoutmeren, en mooi weer hebben, en verder wens in Rob alvast een goede terugreis, zien je gauw weer op Schiphol.... en jij Thijs nog heel veel plezier in Bolivia en Brazilie.
    Doe voorziggies en een hele dikke knuffel.....doeidoeiiiiiiii

• 19 Januari 2012 - 19:41

Sjoerd:

Wat een lang verhaal zeg! Je doet egt super veel met je Bro. Ben benieuwd naar je live verhalen.. Over een uurtje kan ik die weer telefonisch gaan aanschouwen. Ook ik moet Pieter en Timo even bijstaan betreft mevrouw Larissa Riquelme.

Hou je haaks en geniet van de laatste dagen met je Bro.

• 20 Januari 2012 - 09:40

Therese:

Yesssssssssss de foto's zijn gelukt....heel erg leuke en stoere foto's!!
    En zo te zien hebben ze daar ook erwtensoep en boerenkool hahhaa
    Veel plezier en dikke knuffelssssssssssss

• 21 Januari 2012 - 18:07

Tante Nel:

Ik zit in Alphen bij je vader en moeder en heb net met bewondering naar jullie foto's gekeken. Ik vind het geweldig! Ik ben zo jaloers op jullie :)Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en jullie komen maar gauw eens langs bij mij. Maar ik ga ook op stap hoor, met je moeder:) Naar Rhodos-stad. Volgens mij zijn jullie daar niet geweest( haha). Nog veel plezier en tot spoedig ziens! pak 'n biertje (of meer) voor mijn rekening. We rekenen later wel af. Zo, en nu gaan wij chinees eten, bart is er ook.
    dikke pakkerd van mij!

• 22 Januari 2012 - 19:13

Wil V.d. Hoek:

Wat een spannende verhalen en mooie foto's dat is toch geweldig
    om mee te maken.
    Nog heel veel plezier en doe voorzichtig.

• 22 Januari 2012 - 20:32

Esther:

gave foto's en verhalen weer zeg! jammer dat het nog niet gelukt is deze live te horen. Doe toch iets verkeerd denk haha. Geniet nog ff van de laatste weekjes.