Eind goed, alles goed! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Eind goed, alles goed! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Eind goed, alles goed!

Door: Thijs Neering

Blijf op de hoogte en volg Thijs

28 Februari 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

Een beetje vals spelen mag soms wel, als het maar voor een goed doel is. Het schrijven van mijn laatste verhaal gebeurt immers weer op het moment dat ik weer in Alphen m'n zelfgesmeerde bammetjes aant verorberen ben. Omdat ik in Rio, mijn laatste bestemming, vooral wilde genieten van het einde van mijn reis, heb ik heb schrijven tot dit moment bewaard.

U leest het dus goed, ik ben weer thuis. De afgelopen 16 weken zijn, zoals altijd en hoe clichematig ook, omgevlogen. Ben afgelopen vrijdagochtend veilig geland op Schiphol na een 30uur durende vlucht van Rio de Janeiro naar Amsterdam, via Houston. Na een warm onthaal van familie en diverse welcome-back feestjes in het weekend van vrienden kan ik me nu weer gaan opmaken voor het 'gewone' leventje zonder:
- Wakker worden met het idee welk strand, feestje, hoog gebouw of berg nu weer te gaan bezoeken
- Zon
- Meurende en brakke medekamergenoten na een dag en avond carnaval
- Muggenbulten en bedbug-bites
- Verhalen van andere reizigers
- Het standaardpraatje met net-beginnende backpackers
- Het beklimmen van geniale bergkliffen
- Het met je broer uitzoeken van de mooiste trips in Bolivia
- Extreme kou op de open vlakte in een zoutmeer.
- Onverwachte romances
- Bizarre verrassingen tijdens een 33uur durende busrit
- Geweldig vriendelijke locals
- Klagende zwervers op straat
- Niet-Engelssprekenden met een verschrikkelijk accent.
- ... het mooiste leventje dat bestaat! ;)

Lijkt allemaal heel dramatisch (en zo schrijf ik ook), maar alleen medereizigers weten waar ik over praat. Ik hoop in ieder geval zowel reizigers, als niet geboren backpackers, mooie verhalen te hebben geboden. En uiteraard dat jullie genoten hebben van de foto's.

Ik deed het graag!

Zuid-Amerika, ik heb van je genoten en je hebt reden genoeg om naar te terug te keren (Brazilie-Venezuela-Colombia-Midden-Amerika en Mexico in 20... misschien???).

Ik ga je missen...

___

Vrijdag 10 februari - naar Ilha Grande, Brazilië

Voordat het Carnival in Rio de Janeiro zou losbarsten, dachten we nog extra energie op te kunnen doen op 1 van de mooie eilanden van Brazilie, Ilha Grande. Zo gezegd, zo gedaan gingen we rond de klok van 12 met de bus richting Angra dos Reis, waarvandaan de boot zou vertrekken. Het werd een grote tweemaster, die ons voor 15 real (6 euro) naar het eiland bracht. Op het laatste moment nog een hostel geboekt. Eind van de middag aangekomen, wist een local ons de weg te wijzen naar het Ilha Mapa Hostel. Een tegen een berg gelegen hotelletje, buiten het centrum van Vila do Abrao (grootste dorp op het eiland). Het uitzicht was heel degelijk. Omdat reisdagen altijd vermoeiend zijn, hebben we het vandaag gehouden bij hangmathangen, plannen maken voor komende week en het zelf koken van het ultieme backpackvoer: pasta. Ik zeg 'we', want ik heb in de laatste 3 weken gereisd met Amerikaan Michael.

Zaterdag 11 februari - Ilha Grande, Brazilie
6.00u. Welke idioot durft me wakker te maken!? Het is 1 van de Franse kamergenoten. "Heey you, did you find my backpack?". 't Is dat nou voor vraag... Wat bleek: was er die nacht bij ons in de kamer ingebroken en zijn er 2 backpacks gejat! De deuren zaten inderdaad niet op slot en niemand stond op de wacht. Grootste geluk: Michaels' en mijn backpack stonden er letterlijk 1,50m vandaan. Maar die stonden er gelukkig nog onaangeroerd... Das geluk hebben. De Fransen hebben deze dag op de straat naar het dorpje alleen hun 2 credit cards en 1 paspoort gevonden. De lelijke pikkedieven!

We konden niet meer slapen natuurlijk, wat maakten dat we de dag niet topfit begonnen. Dus hebben we besloten het vandaag rustig aan te doen. Ook nog even tussendoor een (maandag)ochtendje duiken geboekt en wat meer info over het eiland opgezocht.

Ilha Grande (letterlijk: Groot eiland) is een eiland gelegen voor de kust van de Braziliaanse staat Rio de Janeiro. Het is het grootste eiland van Angra dos Reis, waar Ilha Grande deel vanuit maakt. De oppervlakte van het eiland bedraagt 193 km² en het hoogste punt is de berg Pico da Pedra D'Água op 1031 m. Het eiland heeft vele stranden, bergtoppen, watervallen en ongerepte bossen en is beschermd gebied. Haar grondgebied ligt grotendeels in het staatspark Ilha Grande en de rest valt onder strikte ontwikkelingsbeperkingen. Echter, kleinschalig ecotoerisme wordt aangemoedigd en het eiland, dat onberijdbaar is en niet bereikbaar voor auto's, bevat meer dan 150 km wandelpaden die een handvol kustgemeenschappen en gehuchten verbinden.

Zondag 12 februari - Ilha Grande, Brazilie
Wat een goede nachtrust wel niet met je kan doen. Bepakt met kleine backpack, voldoende voer en water zijn we een stuk gaan hiken over 1 van de vele wandelpaden. Het gladde en kronkelige pad voer ons via hoog en laag in 3 uur naar het strand van Lopes Mendes. HET favoriete strand van good old Brigitte Bardot. De golven waren waardeloos en zelfs gevaarlijk, dus hebben we het gehouden bij relaxen. De weg terug, hoe sportief ook, ook met "tram 11" (de benenwagen) gedaan. Redelijk gebroken terug in het dorpje aangekomen en genoten van een Açaí, een veelgedronken fruitsap dat komt van een soort bosbes. Is bijzonder gezond en helpt, na eigen ervaringen, tegen een kater ;). De avond genoten van welverdiende rust en spontaan muziek gemaakt met Argentijnse muzikanten.

Maandag 13 februari - naar Rio de Janeiro, Brazilie
Michael deed het nog even rustig aan, maar ik wilde nog een mooie duik maken. Daarom om 9uur vertrek met de al eerder genoemde Fransen en wat Argentijnen naar de boot. Na een uurtje varen, dook ik met een groep van PADI-duikers (PADI is gecertificeerd duiken, anders werd het een introductieduik) op een plek waar een scheepswrak lag. Op een diepte van 8m zagen we inderdaad een enorm schip liggen, de Penguin. Met afmetingen van 60 meter lang en 18m hoog. M'n eerste duik in een wrak was een groot succes. In alle donkere en extreem koude (heel bizar) compartimenten geweest, gekropen door smalle in- en uitgangen en de machinekamer van dichtbij kunnen zien. Heel gaaf! De tweede duik was redelijk, niet heel veel grote vissen te zien, maar doordat het heel relaxt duiken was kon ik er toch van genieten. 22 meter onder water blijkt toch mooi werk!

Bootreisje terug op het dek in de zon: life is good...

Bij terugkomst helaas moeten haasten om op tijd bij de veerpont te zijn die ons terug naar het vasteland zou brengen. Eenmaal daar merkte weer hoe georganiseerd Brazilie was: de bus stond al klaar en na inladen en betalen, begon de relaxte en met airco verzorde busreis. Rond de klok van 18u kwamen we aan in de megastad Rio de Janeiro. Hop, taxi in (20 euro!) en naar ons 1e hostel in Rio.
Ik zeg 1e, want een accommodatie zoeken in Rio voor en tijdens Carnival is onmogelijk en verschrikkelijk duur. Gelukkig had ik net op tijd nog alle hostels kunnen regelen. Helaas verbleven we in 9 dagen in 3 verschillende hostels.
De eerste was in Botafogo, een centraal gelegen wijk ten noorden van de bekende wijk en strand Copacabana. Ideale ligging en leuk hostel. Toch deze 1e nacht op tijd het bedje in.

Dinsdag 14 februari - Rio de Janeiro, Brazil
Ff uitgeslapen en bedacht dat het wel ff goed zou zijn Rio de verkennen... te voet. We hebben betere ideeen gehad. Omdat we ons 3e hostel (die tijdens Carnaval) nog moesten betalen, was dat onze eindbestemming. Maar die lag in Vidigal, 5 wijken verder. Het kostte ons bijna 4 uur daar te komen. Voordeel was wel dat we de stad aardig onder de knie hadden. Na de betaling de metro gepakt, richting het Maracana Stadion. Het stadion werd gebouwd voor het WK Voetbal van 1950 en had oorspronkelijk een capaciteit van 183.000 toeschouwers. Nu alle plaatsen zitplaatsen zijn geworden, bedraagt de werkelijke capaciteit 115.000. Echter, uit veiligheidsoverwegingen is die teruggebracht tot 95,000.
We konden wel naar het museum, maar door grootste verbouwingen voor het WK 2014 (in Brazilie) was er niks meer dan een bouwput te zien. Rond de klok van 18en terug naar het hostel en aldaar gekookt, gegeten en de nodige pintjes gepakt. De avond geeindigd met een groep van het hostel in een bar in Lapa, het uitgaansgebied van Rio.

Woensdag 15 februari - Rio de Janeiro
Rustig dagje, geen gekke dingen gedaan. Maar wel... kaartjes geregeld voor ARMIN VAN BUUREN op vrijdagavond. Voor de leken, 1 van 's werelds beste DJ's ter wereld. Hij zou draaien in een park vlakbij Flamengo Beach op het Rio Music Conference.

Donderdag 16 februari - Rio de Janeiro, Brazilie
Uitchecken bij ons hostel (Vila Carioca) en voor 1 nacht inchecken bij een ander hostel in de wijk Botafogo. Daarna met de metro richting Lapa waar de bekende Lapa-arch, Lapa-steps en een moderne kathedraal waren. Bijzonder leuk en indrukwekkend stukje Rio. Vanaf daar gingen we hogerop en beklommen we (per taxi) de Corcovado of Christ Redeemer of op z'n Hollands het Jezus-beeld. Altijd het visitekaartje van Rio! Mooie shots kunnen maken van de inmense stad Rio, inclusief de talrijke favela's (slopppenwijken) die zich over de hele stad bevinden. Eind van de middag de lange rit terug en nog een half uurtje ManU - Ajax kunnen kijken in een Irish Pub. In de avond zijn we teruggegaan naar ons 1e hostel, waar we het nog veel te laat hebben gemaakt.

Vrijdag 17 februari - Rio de Janeiro, Brazilie
Weer verhuizen naar een ander hostel. Gelukkig wel de laatste, maar zoals gezegd lag deze ver buiten alle centrale wijken. Het hostel lag op een heuvel, tegen een favela aan. Gelukkig hebben we daar niet veel van gemerkt en konden we juist goedkoop eten. Typerend voor Brazilië is het all-you-can-eat buffet. Je betaalt 10 real (4,50e) en dan eet je wat je wilt.
Na een goede maaltijd bij een lokaal restaurantje in Botafogo, volgde een geweldig toetje. Om 23uur kwamen aan bij het feest waar Armin van Buuren zou draaien. Weer lekker Zuid Amerikaans: feest zou om 21u beginnen, maar de deuren gingen stipt 23u open. We waren de eerste, wat me door de hele fijne chill technobeats geen bal kon schelen. Na een prima voordracht van een kleinere DJ, was het de beurt aan Sunnery James & Ryan Marciano en daarna Armin van Buuren om hun kunsten te vertonen. Los, losser, "lost"! Verdwaald in de vetste muziek, mooiste mensen en trippende laserlichten, zweefde ik menig boven de menigte uit... Wat een grandioos feestje was dat... Om 6u richting hostel en om 7.30u, na aanschouwing zonsopgang op Ipanema Beach, gaan slapen...

Zaterdag 18 februari - Rio de Janeiro, Brazilie
Tjsa, en wat moet je dan nog doen: CARNAVALLUHHH. Vandaag begon het officiele Carnaval: 4 dagen lang feesten in de straten van Rio. Hoe doen ze dat nou? Op de zondag- en maandagavond vindt tussen 22.00 en 5.00u in de Sambadrome de grootste en meeste bekende optocht plaats. Met praalwagens, dansende rokjes en duizenden mensen op de tribunes. Omdat lang niet iedere local dit feest kan betalen, organiseren veel samba-scholen zelf bloco's: kleinere straatparades met drums, muziek en dans. Doel ervan is om iedereen te kunnen laten genieten van het grootste feest van Brazilie. In totaal zijn er zo'n 200 bloco's per dag, variërend van 500 tot wel 20.000 mensen/bezoekers.
Via locals en internet kom je er wel achter welke bloco's je echt moet zien.

Vandaag was het de bedoeling om in de wijk Leblon naar een bloco te gaan. Om 15uur zouden we eerder gemaakte vrienden ontmoeten op straat. Dat lukte eindelijk en daarna gingen we meteen de bloco in! Grote wagen met muziek, iedereen met lijpe outfits en genoeg andere gringo's (blanken) die geen idee hadden waar ze in terecht gekomen waren. Het feestje duurde een paar uurtjes en na afloop deden we wat nuttige hamburgers met vette patat op straat (ook ons voer de komende 3 dagen). Bij terugkomst in hostel ff 2 uurtjes slaap gepakt en in de avond met grote groep naar een kroeg in Ipanema tot in de late uurtjes.

Zondag 19 februari - Rio de Janeiro, Brazilie
Aiii, moeilijk opstaan. Maar ja, wat helpt: meer feest. Hop, weer de straten op. Rond 15u toevallig in een bloco terecht gekomen in Ipanema. Een heel grote dit keer, met duizenden mensen die achter de muziekkar liepen. Lachenden feesten, heel degelijke outfits en voldoende bierverkopers om je aan te vergapen. Weer een middagje geslaagd carnaval in Rio. Maf doen krijgt in Rio een nieuw dimentie...
Op weg naar de metro en terug naar hostel voor weer een uurtje rust. Want de avond werd dit keer doorgebracht in Lapa, in een straat met reggae en rockbandjes. Het was daarbij de verjaardag van onze Spaanse vriend Antonio. En zo gingen we met 6 verschillende nationaliteiten (Israel, Nederlands, Portugees, Spaans, Amerikaans en Chileens) de straten weer op. De home made caipirinha's deden hun werk en de pizzaverkoper op straat draaide overuren... Toppertje weer.

Maandag 20 februari - Rio de Janeiro, Brazil
Eindelijk even rust vandaag. Onbewust, want we dachten een leuk feestje in de wijk Copacabana te vinden, maar helaas was daar niks te vinden. Omdat het al wat laat werd, bedachten we om het vandaag maar 's rustig aan te doen. Michael moest nog wat dingen regelen en ik bezocht wat andere vrienden voor een kleinschalige bloco in Gavea. Rest van de avond is historie.

Dinsdag 21 februari - Rio de Janeiro, Brazil
Laatste dag Carnaval! Enigszins fit zowaar en dus.... knalfuif in de wijk Flamengo, een bloco met 15.000 mensen, moesten we heen. Het was weer als vanouds: iedereen achter de wagen aan en meehossen op de zwoele sambabeats. Niet in woorden, foto's en filmpjes uit te drukken.
Sta je daar ineens een welbekend liedje van vroeger beetje te spelen op blik en kleine trommel, verschijnt er ineens een kerel met saxofoon die feilloos ff de leiding overneemt: ge-fucking-weldig! Gevolg: 40 mensen gaan een kwarties los en vormen zo een eigen bloco... dat is dus carnaval ;)

Die avond na een Maccie weer terug naar Lapa, waar een sambaband een gratis concert zou geven. Deze band kreeg het voor elkaar om voor 10.000 man de Beatles te combineren met opzwepende sambaritmes. Geniaal dus. The Yellow Submarine kan ook een leuk nummer zijn! Ook nog even Carnaval met wat kids gevierd, vonden het fantastisch om een uur lang door 3 gringo's in de lucht te worden gesmeten en op te nek te worden genomen. Verder nog wat uurtjes in de straten aldaar doorgebracht en om 2.30u heel brak de bus terug te pakken naar het hostel... Eind carnaval. Wat een feest!

Woensdag en donderdag 22/23 februari - naar Houston, Airport
De dag van de waarheid was aangebroken. Ik zou naar huis gaan. daar gaan we het niet te lang over hebben. Na een goede slaap iedereen vaarwel gezegd en de bus naar vliegveld in Rio gepakt. Aldaar 3 uur gewacht voor mn vlucht, wat gegeten en in het vliegtuig gestapt. Na 10 uur aangekomen op Houston, waar ik nog 's 10,5 uur moest wachten. Die gingen toch nog redelijk snel en na een 10 uur lange vlucht naar Amsterdam, kwam ik dan vrijdagochtend 8.15u aan in het koude, maar heerlijk geurende (eerlijk waar) Nederland. Opgewacht door pa, ma en broer... voor weer lange tijd in de realiteit

;)

• 28 Februari 2012 - 12:41

Christa Zwijsen:

Hoi Thijs,
    Leuk om elke keer je verhalen te lezen! En welkom terug!
    Groetjes,
    Christa

• 28 Februari 2012 - 18:16

Je Moeder:

Prachtige verhalen weer! Maar ja, the party is over now:)
    Maar gelukkig heb je de vele foto's en films nog. Veel sterkte hoor, want het is best een hele overschakeling. Maar het gaat je lukken, net als de vorige keren!
    Hasta luego!

xxx je moeder

• 28 Februari 2012 - 18:17

Je Moeder:

Oeps, het verkeerde symbool gebruikt!!!!!
    Dat moet natuurlijk zijn: :(

• 29 Februari 2012 - 09:48

Reizevoort@kpnmail.n:

Thijs.

Welkom thuis. We hebben genoten van je
    reisverhalen en foto's. Nogmaals bedankt.

Hannie en Joop de Neef.

• 01 Maart 2012 - 09:19

Charlotte:

Hoi Thijs. Lees net je mail op mijn werk. Jammer dat het weer voorbij is voor je. Zal niet meevallen weer "het gewone leven". Heb genoten van je verhalen en foto's. Krijg ik toch 'n beetje beeld van die kant van de wereld. Je moet een boek gaan schrijven joh met al die reisverhalen of handboek voor backpackers haha.
    Groetjes, Charlotte