Primera semana: Quito, Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Primera semana: Quito, Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Primera semana: Quito, Ecuador

Door: Thijs Neering

Blijf op de hoogte en volg Thijs

13 November 2011 | Ecuador, Quito

Buenas noches amigos!

Het is zondag 13 november 2011 en dat wil zeggen dat ik inmiddels alweer 8 dagen in Ecuador verblijf. Op het moment van schrijven gaap ik me wezenloos. Reden: genoeg gedaan in 1 week tijd en het was niet alleen de spaans cursus die me vermoeide. De eerste week in een notendop. Uiteraard word het weer van harte gewaardeerd dat m’n weblog weer gelezen wordt!

Op vrijdag 4 november veel te vroeg vloog ik met Continental naar Houston waar ik me 4 uur mocht vervelen op het oersaaie airport. Het vliegveld waar ik uiteindelijk helemaal geen visum (ESTA_fomulier) voor nodig had, maar dat geheel terzijde. De 9 uur durende vlucht naar Quito, Ecuador deed ik in aangenaam gezelschap van een Canadese die me uiteindelijk op Quito kon helpen met het vinden van de juiste balies e.d. Omdat ik tijdens m’n Spaan cursus in een gastfamilie zou verblijven, werd ik opgehaald door m’n tijdelijke vader: Marco Bahamonde. Gesloopt kwam ik zatergdagochtend 1.00u aan bij zijn huis, waar hij met z’n vrouw Merija en (onzichtbare) zoon Paul woont. In deze kleine villa ga ik me wel thuisvoelen: 4 badkamers, 2 tv’s, dagelijks een werkster en op redelijke afstand van Quito centrum.

5/6 november – Quito, Ecuador
Het weekend heb ik gebruikt om de acclimatiseren en te wennen aan de stad, hoogte (3km), taal en de mensen. Op zaterdag kregen we een rondleiding door Bellavista Park van gastouders en een Vlaamse Spaans-studente (Lindsay), die ook in het gezin verblijft. Veel Spaanse woorden, een korte meditatiesessie en humor over taalverschillen later bezochten we nog het Meseo de Guayasamin, de beroemdste Ecuadoriaanse schilder aller tijden. Ook een kijkje bij zijn oude huis mocht niet ontbreken. Zonder enige bewaking was geen probleem om in en rond z’n huis (incl.2 antieke oldtimers) te bekijken. Op zondag veel te vroeg op, want om 9u stond het ontbijt alweer klaar. Standaard ontbijt hier: 2 tosti briekaas, veel fruit met yoghurt, kopje oploskoffie (alle geoede koffie is voor de export) en verse fruitsap. De gehele zondag hebben we deze brandstof gebruikt om de hele stad door te struinen. Niet eenvoudig, gezien de afmetingen: 4 km breed en 70km lang. Conclusie: Quito is nie mooi hoor, maar overal kun je pinnen, spullen kopen, goed stappen en naar de Mac dus op zich moeten deze 2 weken gaan goedkomen. Verder opvallend waren de kleine Ecuadorianen, een fietstocht (¡) op de afgezette grootste weg van Quito (altijd op zondag) en vele bedelaars op ieder hoekje van de straat.

7 november – Quito, Ecuador
Vandaag startte m’n spaans cursus. Werd tijd, want communiceren ging voorlopig alleen nog maar met hulp van m’n Vlaamse huisgenote. De cursus zelfging eigenlijk deze hele week over grammatica. De woordenschat en kleine zinnetjes moest je dus zelf oppakken. Ik zat in de klas met alleen een Deense, Jenny, die al 2 weken Spaans cursus had. Blijkbaar had ik m’n test die ochtend nog niet zo slecht gemaakt. Ik hoefde dus niet helemaal onderaan te beginnen. Alles van vroeger ((on)-regelmatige werkwoorden en onwelvoeglijke voornaamzetsels) kwam weer naar boven. Toen we “uit” ware nom 13u, zijn we met een grote groep beginnende en gevorderde studenten gaan lunchen, bestaande uit Amerikanen, Fransen, Nederlanders, Zwisters en Belgen. Daarna met de beginners een city tour door het oude deel van de stad gedaan. De dag eindigde met een bezoek aan de voetbalkraker La Liga vs. La Nacional. In het 8 miljoen kostende stadion was het genieten, alhoewel “we” helaas wel verloren met 2-1. Kwaliteit van het spel een 3, regen een 2, sfeer: onbetaalbaar. Chaos heerste bij verlaten van het stadion!

8 t/m 11 november – Quito, Ecuador
4 dagen ineen, want de ene dag verschilde niet veel van de andere. In de ochtend tot 13.00u standaard Spaans les van meester Wagner (die het overigens uitstekend deed) en in de middag lunchen met de groep studenten en rondstruinen door de stad of een rondje park hardlopen. Lunchen hier doe je voor maximaal dollar en dan heb je schandalig goed eten, waaronder visschnitzel met patat (woe.) en een broodbal gevuld met kip-curry (vrij.).
In de avonden at ik altijd rond 19.30u bij het gastgezin, waar de werkster het eten overdag kookten en ‘s avonds met een magnetron werd opgewarmd. Waar ik op woensdag een chillavondje had, daar gingen we op alle overige dagen stappen in de Mariscal: het uitgaansgebied van Quito, met talloze (salsa-)discotheken, barretjes, hostels, restaurantjes en shoarma-tenten! Dinsdag avondje trivianten in Irish Pub, donderdag los in de Bungalow 6 (where backpackers meet locals) en vrijdag de kraker Paraguay – Ecuador kijken in de kroeg. Vermaak genoeg dus.

12 november – Quito, Ecuador
Na het wekelijks examen op de vrijdag, die ik overigens redelijk heb gemaakt met slechts heel veel stomme fouten, was het tijd om in het weekend de tourist uit te hangen. Zaterdag vroeg uit de veren om samen met Nederlanders Iris en Annelies naar Mitad del Mundo te gaan. Een monument op de evenaar (coordinaten 0”0”00) waar je talloze musea (inheemse bevolking, geometrie e.d.) kan bezoeken en bizarre proefjes kan doen: een ei balanseren op een spijker, over een rechte lijn proberen te lopen en zien dat water op de evenaar recht door een wasbak loopt. Op de evenaar bestaan er nu eenmaal geen centrifugale krachten zijn. Op de weg terug hebben we de bushalte gemist, waardoor we in de chaos van Quito-noord de weg terug moesten vinden. En dat in het donker, niet heel relaxt. Uiteindelijk net op tijd thuis voor het eten. Na zeker 7 minuten genoten te hebben van m’n zelf gefixte eten, stond er weer een avondje stappen in de planning, in de Wyna. Reggaeton en salsa viert overduidelijk hoogtij hier.

13 november – Quito, Ecuador
De Teleferico moest worden getrotseerd: een kilometers lange kabelbaan naar het uitzichtpunt over de stad. Maar niet voordat we (Amerikaanse Mary) en ik kaarten hebben gekocht voor de absolute kraker Ecuador – Peru aankomende dinsdag (onderling haat en nijd). Het uitzicht op de top was piekfijn in orde. Zie daarvoor ook de foto’s. Daarna nog een bezoek gebracht aan de Basilica de Vato Nacional.
Week 2 van m’ n Zuid-Amerika-trip zal bestaan uit 2e en laatste week cursus Spaans, bezoek aan wat grote markten en ongetwijfeld een paar stapavonden. Aankomende weekend verlaat ik Quito om de Cotopaxi (actieve vulkaan) te beklimmen en de Quilatoa Loop te gaan hiken. Dit doe ik vanuit Latacunga (of Quito) om daarna in Banos richting de jungle af te reizen.

Korte verhalen: ik houd ermee op ;)

Hasta luego,
Thijs

PS: heb wel een Ecuadoriaans nummer, maar dat werkt nog niet. Heel irritant... Deze week regelen.
PPS: nog een laatste woordje van huisvader Marco Bahamonde: "Mi hijo Thijs de Holanda es una persona muy interesante y un poco loco y quiero que pueda regresar a mi país con su familia a mi casa cuando el quera, serán bienvenidos!"

  • 14 November 2011 - 06:38

    Pieter:

    Goed om van je te horen Thijs. En voor dat visum hoef je me niet te bedanken hoor ;-).
    Geniet van je trip en geef maar ff een seintje als je kan bellen.

  • 14 November 2011 - 06:48

    Joost:

    mooi verhaaltje weer zo op de vroeg maandag ochtend. Dat laat de week in ieder geval goed starten.
    enjoy de boel daaro,

  • 14 November 2011 - 07:15

    V:

    Ja, en heb je het nou ook nog naar je zin?

  • 14 November 2011 - 08:09

    Jorrit:

    'Vind ik leuk' Of kan dat hier niet?

  • 14 November 2011 - 08:09

    Jorrit:

    'Vind ik leuk' Of kan dat hier niet?

  • 14 November 2011 - 08:49

    Kieks:

    Lekker bezig Thijs, leuk om te lezen! Ik zeg feest en leer nog even door!

  • 14 November 2011 - 12:01

    Martijn:

    Man, man, man, wat heb je het weer slecht. Nu alweer zin in je volgende berichtje! Sjoerd en ik zijn gister gaan Midgetgolfen. Dat is ook leuk hoor! Hoef je niet voor naar Quito! Morgen is er hier overigens ook een "haat en nijd-wedstrijdje". We gaan de Duitsers bestrijden! Maar ik ga met een jaloers oog Livescore in de gaten houden voor de ontwikkelingen bij Ecu-Per! Oh trouwens, kleine kanttekening; volgens het literaire meesterstuk "hoe sms't een chinees" (te vinden in mijn toilet) is het onzin dat water aan de ene kant van de evenaar anders door een wasbak stroomt. Dit ligt puur en alleen aan de vorm van de wasbak en aan hoe de wasbak en de kraan geplaatst zijn. Neem het maar voor kennisgeving aan, je zal me toch niet geloven! Geniet ervan daar! Dag Thijs

  • 14 November 2011 - 12:20

    Je Echte Vader.:

    Thijs, weer machtig mooi, man !
    Ik zie dat je het goed maakt.
    Als ik in ""m'n beste spaans"" het zinnetje vertaal van je Quito-vader, dan wordt het:
    Mijn zoon Thijs van Holland is een zeer interessant en een beetje gek persoon en ik wil dat u kunt terugkeren naar mijn land met zijn familie naar mijn huis wanneer de quera, zijn welkom.
    Dus...bedank 'm maar voor de uitnodiging en bedank 'm voor zijn goede zorgen voor die "gekke"
    zoon van mij.
    P.s.: Je spreekt en schrijft beter spaans dan ik. Veel plezier verder.
    Pa

  • 15 November 2011 - 09:26

    Patrick:

    Hola amigo!

    Es un historia muy interessante! Suerte con la lengua de Espanol!

    Hasta luego y disfrutar del viaje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 71008

Voorgaande reizen:

13 November 2012 - 20 April 2013

Work&Travel: China!

04 November 2011 - 23 Februari 2012

Vamos a South America!

12 November 2009 - 13 Maart 2010

African Beauty

29 December 2007 - 02 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: