Safari in Serengeti Nat. Park & Ngorogoro Crater - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Safari in Serengeti Nat. Park & Ngorogoro Crater - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Safari in Serengeti Nat. Park & Ngorogoro Crater

Door: Thijs Neering

Blijf op de hoogte en volg Thijs

12 December 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

Ja, nog steeds vanuit 'thuisbasis' Dar Es Salaam. Want alles begint en eindigt in de hoofdstad. Waar ik vorige week terugkwam van de laatste week vrijwilligerswerk; nu ben ik weer 4 dagen safari rijker... Let\s start from the beginning.

De laatste week vrijwilligerswerk verschilde niet veel van de eerste 2 weken. In de ochtend gesport met de kinderen en in de middag vooral gerelaxt en een beetje ontspannen. Zo zijn we een middagje, op aanraden van de Canadese vrijwilligersgroep kitimoto wezen eten: varkensvlees op Tanzaniaanse manier: das met huid (en haar) en vet er nog aan. Je moet ervan houden en voor een degelijk 80 cent kochten we een portie. Goed te eten. Daarnaast heb ik een Dutch Cultural Night gehouden, d.w.z. van alles vertellen over NL en onze prachtige cultuur, gebruiken en geschiedenis.
Op een van de laatste dagen nog een ceremonie gehad waarbij alle vrijwilligersgroepen werden bedankt voor hun inzet. De minister van Jeugdontwikkeling was aanwezig en we moesten vereerd zijn. Nadat we nog een sketch hadden opgevoerd (met drama en een rap, erg leuk) was het feest afgelopen en namen we op zaterdag (nu 2 weken geleden) afscheid van Zakia, Fortunate en Ben Mongi (van de organisatie UVIKIUTA).
Overall viel het werk me tegen, aangezien er niet echt gestructureerd of georganiseerd gewerkt werd. Had dat ook niet echt verwacht, maar als we nou een doel voor ogen hadden gehad, had het mij (en ik denk ook de kids) wat meer kunnen brengen. Maar ondanks dat heb ik 3 weken alleen maar blije gezichtjes gezien, en dat is dan toch maar waar je het voor doet.
Enfin, met 5 man over gingen we terug naar Dar om ons voor te bereiden voor de safari (in een Landrover met kok en chauffeur en genoeg voedselvoorraad) die stond te wachten. De planning was:
Zondag naar Arusha (thuisbasis voor alle safari).

Maandag: Serengeti National Park, overnachten Ikuma Camp Site (in tent, lees: onder de sterren)
Dinsdag: ochtend in Serengeti, middag doorreis naar Ngorogoro Crater, overnachten Simba Camp Site (in tent, op het randje van de krater: degelijk uitzicht...)
Woensdag: ochtend Ngorogoro Crater, middag relaxen in Holiday Fig "Resort" bij Lake Manyara (is ook een National Park).
Donderdag: ochtend door Lake Manyara Nat. Park, middag terug naar Arusha.

Informatie vooraf. Serengeti is een National Park ter grootte van 15.000 km2. Het bestaat grotendeels uit savanne, wat wil zeggen: open vlaktes met af en toe wat groen, maar erg droog. Ngorogoro Crater is juist heel vochtig en bijzonder groen. En we konden daar dan ook de meeste dieren verwachten. De krater is 300m diep en is 365 km2 groot. In de krater leven dus allerlei diersoorten. Lake Manyara NP (320 km2, waarvan 210km2 het meer zelf) was dan weer regenwoud.

Goed, nu kan ik wel gaan vertellen wat ik allemaal heb gezien, maar omdat het onmogelijk is om het over te brengen, laat ik dit keer de beelden spreken...
Het was ongelooflijk mooi.

Slechts enkele hoogtepunten:
- Bij aankomst voor een lunch staat een Afrikaanse olifant te grazen waar ik de nacht ervoor nog heb geslapen.
- Midden in de nacht wordt ik wakker, staat een kudde buffels te grazen op 1m van m'n tent. Te vet!
- Een hyena die een wildebeast (kleine buffel) eet, die op het moment van de aanval een kalf aan het baren was. (het kalf lag 2m verder, dood) Keihard, die natuur. Dit alles op 3m afstand van onze auto.
- Migratie van 1000-en wildebeasten en zebra's op zoek naar water.
- Kudde Afrikaanse olifanten steekt 3m voor onze auto de weg over... dat was te bizar voor woorden.
- Dubbele complete regenboog over de krater bij sunset.
- Bezoek aan origineel Maasai-village (met toeristisch tintje: souvenirshop om de hoek, kids in de 'school' gingen ineens zingen toen we eraan kwamen en de chief had een zilveren horloge om:P)

Toch wat te klagen:
1) Door m'n eigen stomme fout had ik 1 volle dag geen camera. Sukkol! Dat betekent, dus geen foto's van over de weg lopende olifanten en de kudde van 15 leeuwen rond onze auto. Hmm... das gewoon een baalmomentje. Dacht dat 1 volle batterij wel voldoende was. (slechts 600 foto's gemaakt haha)

2) Mis de Nederlandse humor en slap geouwehoer hehe..

Verder de planning: gisteren met bus terug gekomen uit Arusha, vandaag wasdag en internet, morgen naar Zanzibar om wat rond te touren en mssn een reismaat vinden.

Tot zover. Kwa heri!

Thijs

* Over m'n Tanz.tel.nr.: als het ene nr. (+255 758150144) niet werkt, heb ik nog een ander nr.: +255 789886806. Check ze beide regelmatig. Merk dat ik problemen heb met SMS terugsturen vanaf deze nummers, maar dan stuur ik terug met m'n NL'se nummer. Alles nog helder? Voor jullie: SMS niet op NL'se nummer, kost je veel meer dan beide Tanz.nrs. DAAAAAAAAAG!

• 12 December 2009 - 09:18

Teun:

Thijs,

Mooi verhaal weer!!

Vanuit het winterse Utrecht de groeten!

• 12 December 2009 - 09:24

Bas:

Wat een reis jongen!

Toch weer wat anders dan een aftands bedrijventerrein in Nieuwegein-Noord!

Groeten uit Zeist!

• 12 December 2009 - 10:05

Buddie:

Het structuurloze komt me bekend voor, schijnt echter niet veel aan te doen te zijn.... Best zonde.

Die safari is wel echt midden in de dierentuin! Gruwelijk!

Hier is het gruwelijk koud aan het worden, rondom het vriespunt enzo... Dus blijf nog maar ff weg!

Joe joe, geroetjes!

• 12 December 2009 - 11:35

Kevin:

Wauw, supermooie foto's man!! Ziet er echt mooi uit! :D

Opmerking: Die foto van 'happen naar peijnenburg', laat je die gozer nou winnen met hoogspringen of is er sprake van een ongelukkige timing bij het maken van de foto? ;)

P.S. Het moet gezegd:

'In een boeiend duel heeft FC Utrecht thuis een verdiende 2-0 zege geboekt op Ajax'

Dus weg met dat shirt :P

• 12 December 2009 - 12:57

Broeder "Ron":

Hey broertje,

@Pica "Home alone!": Dit moet het ultieme B&G gevoel zijn, niet? Vet... echt te geniaal...

En overige foto's... te meesterlijk...

Geniet ervan!
    Broeder "Ron"

ps. Keb m'n Jiskefet-collection bijna compleet... Je weet wel... "Integriteit"... "Henk Mul"... "Nieuwe Haakjes"... "De coumpound"... "Café Olé"... "T2-blokje...":)

• 12 December 2009 - 14:53

Pa:

Thijs, ...allemachtig prachtig, hoor !
    Nu ben ik echt jaloers.
    Naar Zanzibar...hoe ga je daar naar toe ? Vliegen ? Varen ?
    Vele groeten. Pa.

• 12 December 2009 - 15:51

Joost:

foto's zijn mooi verhaal is goed, prettig om te lezen dat u zich vermaakt. Voor een stukje degelijk ouwe hoer gesprekken kan altijd gezorgd worden.
    Thijs alles komt goed
    later xx

• 12 December 2009 - 18:45

Olga:

Cool Thijs al die beesten! Ik hoop dat je een leuk reismaatje heb gevonden voor het vervolg van je reis.
    Heb je al van iemand gehoord dat Hajo je achterna komt? Hij gaat de Kilimanjaro beklimmen. Dus wie weet komen jullie elkaar nog tegen. Veel plezier nog en leuk om af en toe van je te horen/lezen!

• 12 December 2009 - 22:09

Nicole:

Hi Thijs!
    Wat een vette fotos! Jij zal ook nooit meer in een dierentuin gevonden worden, want je bent nu voorgoed verpest! :D

Ondertussen hebben wij al de kerstboom staan en is het hier "freezing-cold" hoe is de kerstsfeer bij jou momenteel (in de zon)? ;)

xx Nicole

• 13 December 2009 - 10:13

Je Moeder:

wat je laatst in ons telefoongesprek vertelde, komt helemaal overeen met de foto's!
    Wat gaaf om dit allemaal zo mee te maken!!!!!
    Je hoeft trouwens geen apie mee te nemen hoor! Wij zorgen zelf wel voor een nieuw huisdier!. A.s. dinsdag gaan we n.l. een 7 jaar oude schapendoes uit het asiel halen. 'Iets' kleiner dan Bowie maar ja, dat was niet zo moeilijk! Ik wilde het eerst geheim houden, maar ik vond 't eigenlijk wel 'n leuk nieuwtje voor je. Hij heet Sem.
    Veel succes met je verdere reisplannen!

je moeder xxx

• 13 December 2009 - 18:59

Karin:

Wat gaaf Thijs. Hoop dat je snel een reismaatje vindt. Heel veel succes en genieten!

groet, Karin.

• 14 December 2009 - 07:03

Pieter:

Mooie pics weer man! Die migratiefoto van de zebra's is top, en de uitzichtfoto's (vooral de lucht) zijn echt bizar!
    Geniet er van man. En zoek een mooie vrouw als reisgenoot he ;), dat maakt de foto's nog beter.
    Hier mis je weinig, behalve te koud weer. Kan zelf niet wachten tot ik ook weg ben.
    Spreek je snel.

• 14 December 2009 - 08:29

Caroline:

Waaaaaaanzinnig!!

• 14 December 2009 - 12:58

Christa:

Ha die Thijssie!

Ziet er levensgevaarlijk uit met al die wilde dieren zo dichtbij!!! Maar wel een fantastische ervaring lijkt me. Veel plezier nog.

xxx

• 14 December 2009 - 16:02

Quirien :

Wat een verhalen en foto's..! Raar idee dat ik dat allemaal over een paar weken ook ga zien. Maar wat heb jij een zwaar leven zeg.. ;)
    geniet ervan, wie weet tot in zuid-afrika..!