Makuna Matata! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Makuna Matata! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Makuna Matata!

Door: Thijs Neering

Blijf op de hoogte en volg Thijs

28 November 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

Mma Kwadje? Nzuri sana! Asante, karibu sana. Jaja, m\n Swahili gaat er aardig op vooruit. Dat is wel nodig, want communiceren met niet Kiingeriza (Engels) sprekende Tanzanianen is onmogelijk.

Omdat ik de komende 2 weken geen tijd heb om op internet te gaan, nog even een kort verslagje van de afgelopen week. Maar allereerst wil ik ff zeggen dat al die reacties heel vet zijn om te lezen. Een beetje Nederlandse humor kan ik wel gebruiken. Ben intussen helaas wel de 1e 2 Nederlanders tegen gekomen. Zat verders niks boeiends tussen, dus laat ik het hier bij ;)

Afgelopen zondag zijn we weer met de groep naar South Beach geweest en ja hoor: snoeihard verbrand. Dus Timo en Pieter: is rood beter dan wit? Dan heb ik het voor jullie gedaan ;). Verder lekker gerelaxed en wat koeien op het strand aanschouwt. Op maandag allereerst mn keukendienst vergeten. Dat heb ik 4x in totaal, wat betekent: koken, afwassen en de waterbak vullen waar we het "toilet" mee moeten doorspoelen. Leuk om te vertellen: het toilet bestaat uit een gat in de vloer... ja... dat was het... Nog geen foto van, komt nog ;). Deze ochtend met de kids in het weeshuis gesport. Erg leuk, maar er zit niet echt een idee achter. In Roemenie hadden we echt het idee om een film te maken. Dat betekende: knallen binnen 4 dagen. Hier is het allemaal Hakuna Matata en Pole, Pole (rustig, rustig...). De kids vinden het allang prima als de wazungu met mpria (ballen) en speelgoed iedere dag langshobbelen. Dus alle ochtenden bestonden dus uit spelen met de kids. Tot de coordinator (Emmason, 23 jaar, lichte van-de-andere-kant-achtige-trekjes) van het weeshuis me vroeg voor een kleine computercursus. Dat leek me wel aardig. Leuk detail: zijn 1e vraag was (hij wist er niks van af): hoe moet ik printen? Ik zeg: met een printer. Hij: heb je die nodig dan? Ik: waarmee wil je anders je papiertje uitkrijgen... Hij: hmm... goeie van je!... Zucht, het werd nog een lange cursus..

Verder deze week gedaan/gezien:
- Beste pot voetbal gespeeld met alle vrijwilligers van UVIKIUTA. 3-2 winst.
- Kerkdienst bijgewoond, toen 2 priesters naar het weeshuis kwamen. Die mensen geloven echt, niet zoals in Holland. Handen in de lucht, zingen, schreeuwen, bidden.. indrukwekkend.
- Kakkerlak over me heen gehad tijdens het toiletteren.
- Lekkerste eten tot nu toe: pilau (rijst met kaneel) en daga (kleine zoute visjes) Wordt de Ugali al goed beu ;)
- 2 cultural nights over Japan en Zweden gehad, erg leuk!

Planning:
- Komende dinsdag: nationale vrijwilligersdag. We gaan een sketch opvoeren met zang, rap en wat grappig toneel voor de Tanzaniaanse bevolking met als doel besef over vrijw.werk.
- Komende woensdag: mijn cultural night over Nederland. Represent die shit ouwe! :p
- Zaterdag naar Dar es Salaam en zondag naar Arusha (noord Tanzania). Vanaf daar start op maandag de 4-daagse safari naar Serengeti, Ngorogoro en Lake Manyara! Schijnt heel vwet te zijn.
- Vanaf 12 december alleen verder naar Zanzibar en Mafia Island (klinkt vet toch..alleen daarom wil ik er heen... en voor de Whale Sharks en Schildpadden op 't strand) Iemand jaloers :p haha (grapje, pff meteen boos..)

Zie verder de foto's!

A la Ursul de Geer: het is hiet FANTASTISCH! Tot over 2 weken.

Baadaye!

Tiz a.k.a.

PS: als je me wilt sms-en, sms dan naar +255 758 150 144 (=goedkoper).
Als je even wilt bellen, doe dat dan ook naar dit nr, maar bel dan via een speciaal netwerk. Kijk hiervoor op www.belbazaar.nl (dat is rond de 10 cent per minuut). Laat ff een dag van te voren weten als je wilt bellen. Geen elektriciteit hier, dus opladen van mn foon is lastig.

(je ziet, mailen is makkelijker ;))

  • 28 November 2009 - 09:04

    Peter Reizevoort:

    Hi Thijs,

    Gaaf verhaal en dito plaatjes. Zal wel veel meemaken! Teveel om allemaal te vertellen lijkt mij. Veel plezier nog en 'take care'!

    gr.Peter

  • 28 November 2009 - 10:04

    Pa:

    Thijs, je bent lekker bezig. Gaat goed krijg ik de indruk. Ben maar een beetje jaloers...ennuh...het is hier (thuis en KLM) ook....F A N T A S T I S C H. gr.Pa

  • 28 November 2009 - 11:52

    Kevin:

    Zie het aan je foto's, lees het uit je verhalen: Je hebt het weer helemaal naar je zin! Helemaal top jongen!! :D

    Tot over 2 weken maar weer.

    P.S. 6 December is Utrecht - Ajax. Mocht Utrecht dat nou winnen wil ik je komende 2 rapportages geen Ajax-shirtjes meer zien op je foto's. Deal? :P

  • 28 November 2009 - 12:02

    Tino:

    Man, man, man wat een rotleven heb jij toch! Klinkt allemaal weer veel te goed! Ik zou zegge ga zo door! Enne dat AJAX-shirt was voor de bevolking ;)! Jongen, het ga je goed! Tabee en tot ziens.
    Vandaag: VVSB3 - ARC10

  • 28 November 2009 - 12:47

    Judith:

    Tijssie, hoe is ie? Super volgens mij. Ik ben net terug en als ik jouw verhalen lees krijg ik direct weer heimwee!
    Het is verslavend he!

  • 28 November 2009 - 13:55

    Pieter:

    Kerel! Je weet het he; rood wordt roze, en mooi roze is niet lelijk ;). En alleen echte mannen dragen roze ;)dusss...
    Ziet er allemaal idd fantastisch uit man. Hoop dat je reisgenoten een beetje leuk zijn, die kleine afrikaantjes op de foto zijn het in ieder geval wel. We smsen.

  • 28 November 2009 - 15:49

    Kitty En Wim:

    Heel leuk en boeiend om je verslag te volgen.
    Oma zou trots op je zijn ,
    kijkt vanaf een wolkje met je mee,
    Kijken uit naar je volgend verslag.
    Liefs Kitty en Wim.

  • 28 November 2009 - 19:05

    Kenny:

    goed bezig;) en veel plezier!

  • 28 November 2009 - 21:48

    H+T+K:

    Wat een mooie berichten Thijs !!! En dan die foto's, fantastisch. Wat een nieuwe indrukken zeg;voor ons nauwelijks voor te stellen hoe de mensen daar leven. We zijn dan ook erg blij met jouw mooie verslagen.Succes verder Thijs. Groetjes.

  • 29 November 2009 - 10:09

    Broeder "Ron":

    Hey broeder "Tijn"!

    Allereerst gefeli met je oma! 84 jaartjes IN TOTAAL! ("Gheghe" ;)... "roken we eerst deze even op... en gaan we daarna ECHT feesten! Gheghe... ;)") Zal je dit zo ook ff smsen... ff bellen vanmiddag met haar... lachuh! Zitten dan ook op een feestje bij haar :)

    Maar goed... goed verhaal wederom! Je weet wat ik erbij voel he... pure... ongenegeerde jaloezie! Maar tis je gegund!

    Btw... heb je je order voor die ballen al geplaatst? :)

    Ten slotte.. ook gefeliciteerd met ons nichie en zwagertje!

    Beseffen & Genieten!
    Je broer "Ron"

  • 29 November 2009 - 13:53

    Sjoerd:

    Neering,

    Mooie foto's! Je Ajax shirtje is heilig hoor! sinds 3jr weer gewonnen bij Vitesse 5-1!!Ik mis wel de SHALALALA na elk doelpunt! Gave foto's en verhalen:D
    Veel plezier de komende dagen en suc6 met je vrijwillegerswerk.

    Latertjes

  • 29 November 2009 - 16:34

    Joost & Kiki:

    mister.
    op de foto's ben je al een opvallende factor tussen al die donkere kids. Moet je na gaan als 1.93 blankheid tussen de huisjes van klei rond loopt. Thijs jaloersheid is groot, we lezen je verhalen met veel plezier en je foto's zijn top. Hulde aan het ajax shirt, jij represent die shit.
    Ik vind vooral de sportieve foto's erg cool de acrobatiek en voebal spreekt me goed aan.
    We blijven je volgen
    xx Kiki & Joost

  • 29 November 2009 - 18:02

    Therese:

    Hey Thijs, alles goed? Heb je het naar je zin? Schitterend om je verhalen zo te lezen. Stuur een beetje warmte naar Nederland, het is zo koud hier!! Succes en geniet. Groetjes en liefs...dikke kussss van ons....Theo en Therese.

  • 30 November 2009 - 08:34

    Jorrit:

    Waarom een Ajax-shirt? Als er één Nederlandse club niet hoeft te worden gepromoot in Afrika......

    Verder ziet het er vet uit. Het is dus nog even wachten totdat de heimwee je begint te kwellen

  • 30 November 2009 - 09:37

    Eefje:

    Leuke foto's! Kan wel zien dat je het weer helemaal naar je zin hebt, geniet ervan voor je het weet is het weer voorbij :D Groetjes Eef

  • 30 November 2009 - 17:18

    Wout:

    Thijs!!

    Ik zie dat jij weer goed aan het genieten ben in Tanzania!! Heel veel plezier nog!!

  • 02 December 2009 - 19:20

    Buddie:

    Thijs, dit doet pijn..... heel veel pijn.

    Zie dit niet verkeerd, ik lees je berichten uit pure liefde!

    Veel plezier.

    xxx, Buddie.

  • 02 December 2009 - 21:15

    Rianka:

    Hey Thijs,

    Helemaal geweldig!!
    Echt coole foto's, Fantastisch!!!

    Geniet ervan!!!

    Tot over 2 weken!!!

    Liefs, Rianka

  • 03 December 2009 - 13:35

    Timo:

    Haha loopt ie met zn rooie knar door afrika! Volgende keer als ik zeg dat je wat meer zonder shirt moet gaan lopen zal ik er een soort stappenplan bijdoen, shirt uit -> insmeren ed, dan moet het lukken! De rest lukt sowieso wel zo te zien, dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over! Adioss!

  • 10 December 2009 - 14:20

    Ellen Heijkamp:

    Hey Thijs,

    Ik zie aan je koppie dat je de juiste keuze gemaakt hebt. Ik heb erg gelachen om die kakkerlak tijdens het ?? Wat had ik jouw reactie graag willen zien! Het is stil zonder jou op dinsdag. Ik hoop dat je nog veel mooie dingen beleeft daar. Groetjes El

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 71015

Voorgaande reizen:

13 November 2012 - 20 April 2013

Work&Travel: China!

04 November 2011 - 23 Februari 2012

Vamos a South America!

12 November 2009 - 13 Maart 2010

African Beauty

29 December 2007 - 02 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: