Wennen, Wilde & Winnen! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Wennen, Wilde & Winnen! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Wennen, Wilde & Winnen!

Door: Thijs Neering

Blijf op de hoogte en volg Thijs

21 November 2009 | Nederland, Amsterdam

Beste mensen!

Het eerste bericht vanuit Afrika wordt bij deze een feit. Geen lange verhalen zoals vanuit Ozzy, want internet is traag en we hebben maar een uurtje internet. Ik zit nu in een ge-aircode cafe met internet in de hoofdstad van Dar es Salaam.

Ik ben vorige week vrijdag vroeg in de ochtend aangekomen. Aldaar meteen een taxi genomen aangeboden gekregen naar de binnenstad van de 1e persoon die me mzungu noemt (blanke in't Swahili). In het centrum aangekomen blijkt Dar es Salaam totaal niet op een Europese hoofdstad: heet, ranzigheid, smog, chaos int verkeer, kraampjes met in onze ogen 'troep' en alleen maar zwarten. Niet zo gek, maar als 1m93 mzungu ben ik ondertussen al een aardig bezienswaardigheid. 6 uur moest ik wachten in een hostel ergens voor de taxi naar het dorpje (Chamazi) waar we 3 weken zouden verblijven. Niet echt een pretje, maar meteen wel kennis gemaakt met een van de andere vrijwilligers. Eenmaal in het dorpje aangekomen, ontmoette ik de groep met 3 Jappen, 1 Zweedse en 1 Rus. Vervolgens naar de slaapplaats: een huisje met 4 kamers zonder elektriciteit, zonder stromend water, veelal zonder licht, geen bedden (maar een matrasje) en apen als huisdieren! COMPLEET verschil met wat ik gewend ben en due echt ff wennen. Op zaterdag hadden we introductiedag waar we kennis met elkaar, het project en Tanzania maakten. Op zondag was het relaxdag, waar ik de andere kant van Tanzania zag: South Beach. Jep, precies zoals op de ansichtkaart staat: wit zand, helderblauwe zee, rieten huisje en een Serengeti-pilsje: Cheers raviki (vriend).

Toch is dit niet waar ik voor ben gekomen. Dus op maandag al lopend naar de orphanage (weeshuis) vlak buiten Chamazi om de kinderen te ontmoeten. Fantastisch! Ongelooflijk hoe vrolijk die kids nog zijn, terwijl ze echt niks hebben. Ook dit is dus Afrika.. Na een rondleiding van leider Amasone gingen we terug naar onze campus met een dalla-dalla (klein verpauperd busje waar liever 16 mensen in worden gepropt dan 12... Onderweg zie je wederom het Afrika zoals velen denken dat het is: kleine houten kraampjes met eten, mensen in vodden, chaos in het verkeer en kleine verpauperde huisjes. Maar ondanks dit, begroeten ze je bijna allemaal net zo vrolijk (Mambo, Mambo, Vipi? Poa... Heej heej, Hoe gaat het? Prima!).

De dagen erna hebben we daadwerkelijk met de kids gesport en gespeeld, zowel in en om het weeshuis (ochtend) als vlakbij onze campus in het dorpje Chamazi, waar kinderen met hun ouders wonen. Op dinsdagmiddag waren er 20 kinderen waar we mee gingen voetballen. De schok was dan ook erg groot toen er woensdag ineens 75 kinderen op ons zaten te wachten... Rus Nikon en ik hebben snel een Champions League achtig toernooi in elkaar hebben gezet. Dat verliep super, wat me erg goed deed (en Sportservice uiteraard ook goed zal doen ;))

Anders nog iets:
- We moeten om de beurt helpen met koken en afwas doen.
- We eten alleen maar ugali (rijst/mais-goedje), bonen en vis of vlees. Erg lekker maar het patatje flip op 13 maart zit al in mn hoofd.
- Ben 8x gestoken door 'n mug. Gewoon degelijk, maar nog wel kans op malaria (no worries, is hier net als het hebben van koorts)
- Morgen weer naar South Beach om te relaxen.
- Iedere dag 6.30uur op.
- Wassen op de hand is niet leuk.
- Kakkerlakken over je klamboe ook niet.
- Tanzanianen zijn erg gastvrij.
- M'n Swahili wordt steeds beter.
- Plotselinge regenval van vanacht nog nooit zo meegemaakt.
- Misvormde mensen op straat in Dar is geen bijzonderheid.
- Komend weekend (waarschijnlijk) op safari in het Mikumi National Park!
- Reismaatje (tot 13-dec) gevonden.
- Nog geen Nederlander tegengekomen.
- Nico's hesjes komen heel best van pas.
- Probeer nu foto's te plaatsen, als het niet lukt is inet afgesloten..

Beste lezers,
Tot over paar weken!

Tutaonana baadaye.
Thijs

• 21 November 2009 - 07:59

Je Moeder:

Wat 'n verrassing! Dus toch nog een beetje stroom kunnen krijgen!
    Ben heel benieuwd naar je foto's. Maar je verhaal geeft al een goed beeld van hoe het daar is.
    Het ga je goed!
    Dikke kus!!!!!!

• 21 November 2009 - 09:16

Buddie:

Wat een vent! Je zit al lekker met je neus in de boter!

Just keep going mate!

Foto's zijn cool!

xxx

• 21 November 2009 - 09:19

Kevin:

Kerel!

Fijn je eerste bericht te lezen!! Klinkt allemaal wel zwaar hoor, maar erg goed van je. Veel sterkte, plezier en allerlei andere postieve dingen die ik je nog kan wensen. Hoe zit het trouwens met telefoon, heb je daar gewoon een werkende mobiel of wat? Kijk weer uit naar je volgende verhaal!

Mvg Kvdv

P.S. Zet dat patatje flip nou eens uit je hoofd! ;)

• 21 November 2009 - 09:36

Sjoerd:

mzungu!! Wat een mooie foto's;) Hou je haaks!

Ltr

• 21 November 2009 - 10:16

JoostdR:

Schoonbroer!

En daar was het dan...Je eerste verslag van de hopelijk vele die nog zullen volgen. Super!

Goed te horen dat alles daar OK is. Met jouw aanpassingsvermgen gaat het goedkomen daar. Geniet en bedant voor de mooie foto´s!

Groetjes,
    Joost

• 21 November 2009 - 11:16

Erik Tolboom:

Zo heel gek is dat toch niet dat je even moet wennen. Zeker in vergelijking met Australie. Of had je het vakantiehuisje van WimLex in je hoofd?
    Prachtige foto P10000214

• 21 November 2009 - 13:00

Tino:

Kerel! Had al het e.e.a. van Sjoerdie gehoord. Maar dit gaat je niet in de kouwe kleren zitten denk! Ik zou zeggen, blijf zo doorgaan! Je bent goeie jongen...Ik zou zeggen geniet ervan en op de nodige momenten ook sterkte! Het ga je goed maatje!

Kus Tino
    p.s. Had je die vochtige vodjes om je schrale billetjes mee te kuisen nou maar meegenomen he...
    p.p.s. Heb je dat ajax-shirt al weten te slijten?
    p.p.p.s. hele mooie foto (p1000214)

• 21 November 2009 - 14:21

"Ron":

Hey broertje,

Allereerst.. heb jij wat aan te merken op het internet in Dar Es Salaam.... hier in het verre NL is het ook niet 'je-van-het'. Vorige bericht is niet opgeslagen.. dus mag me reactie opnieuw plaatsen. *KLAAG* KLAAG* ;)

Maar goed.. super te lezen je verslag! Zit goed in elkaar.. heldere vloeiende zinnen in een zeer opbouwende manier aangedikt door de nodige humor! :)

Anyway... Kun je al Beseffen en Genieten daar? Je weet wel B&G, B&G!!!

En verder...
    - Al wezen doelen met die gassies? :)
    - Al een "zuri mwanamke" gespot? ;)
    - Wat doet de leren knikker in Dar es Salaam? Lijkt me wel een aardige om die gassies te overspoelen met gratis voetballen! Maak ik ff wat over... Of is het wat naief te denken dat ze dit soort materiaal in Dar verkopen? :-s

Zojuist tot het besef gekomen.. dat dit soort reacties beperkt moeten blijven tot een KORTE 'reactie'...

Veel plezier en levenswijsheid toegewenst daaro! Wij denken aan je!

Je broer, "Ron"

• 21 November 2009 - 20:05

Jorrit:

Gaaf om te lezen. En mooi dat je nog geen Nederlanders bent tegengekomen. Dat vind ik in het buitenland altijd zo'n anticlimax :P

Ga zo door!

• 22 November 2009 - 09:42

Eefje:

Ha die Thijs,

wat geweldig dat je weer zo een mooie trip aan het maken bent! Erg zwaar lijkt me, maar heel veel plezier daar! Waarschijnlijk kom je ogen tekort! Afrika staat ook nog op mijn lijstje ( niet alleen ;) ) dus ben zeker jaloers! Enjoy en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

• 22 November 2009 - 14:56

Lisanne & Ruben:

heeee thijs!
    klink allemaal erg gaaf.
    zo te horen erg naar je zin.
    geniet er lekker van.
    zien je over paar maandjes weer.
    eerste x dat ik erop kijk en gelijk een verslag (:
    Groetjes xxx

• 22 November 2009 - 19:08

Rianka:

Hey Thijs,

Ten eerste: wat een prachtige foto's!

En dat voetbal-toernooi echt een fantastisch idee! :D
    Zo te horen heb je het wel naar je zin daar!
    Geniet ervan!!!

Ik heb je verhalen van australie gevonden en gelezen!! Echt geweldig!!

Have fun!

Liefs, Rianka

• 23 November 2009 - 07:07

Pieter:

Kerel!

Klinkt als een behoorlijke cultuurshock daar. Maar zolang je af en toe een beetje kan ballen dan komt het wel goed.
    Wel een beetje aan je tan werken daaro hoor mzungu, tegenstelling op foto 96 is wel heel groot (maar wel grappig).

Geniet er van jongen! Komt ongetwijfeld goed!

• 23 November 2009 - 10:44

Pim:

Jaja toch ff reageren, (lees het stiekem wel hoor thijs)

Klinkt allemaal reuze interresant! Succes met de negertjes! Heb je flippie al besteld hoor.... staat in maart klaar.

ps: net even voor de info naar het swahili's woordenboek gekeken (je ook dat staat in onze boekenkast blijkbaar)Hakuna matata is dus gewoon correct swahili's....is geen leugen...is een feit.... ik zeg confornteren en vragen naar timon un pumba!

kusje

• 24 November 2009 - 09:41

Timo:

Chef!
    Mooi verhaal man! Klinkt indrukwekkend allemaal! Mooie foto's ook, alleen moet je echt wat vaker zonder shirt gaan lopen hoor! Je kaatst de zon terug man! Maar maak dr wat van (al denk ik dat dat wel goed komt)! XX Timo

• 24 November 2009 - 12:46

Caroline:

Het klinkt heel anders.

Binnenkort komt vast het hele dorp meedoen aan een toernooi!

Geniet van de safari.

• 03 December 2009 - 16:57

Jorinde:

Goed om te horen dat het goed gaat! Moet zeggen dat ik het toch met enige jaloezie lees....
    Zie je wel dat alleen reizen helemaal niet moeilijk is. :)