Leuke Leerzame Laatste Loodjes - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Leuke Leerzame Laatste Loodjes - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Leuke Leerzame Laatste Loodjes

Door: Thijs Neering

Blijf op de hoogte en volg Thijs

10 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Durban

Dus...

Na 4 maanden moet je dan ineens je laatste bericht schrijven. "Om alles even netjes af te ronden", zegt m'n gedachte. Het cliche dat de tijd op reis nog veel sneller gaat dan back home, klopt ook in dit geval weer. Het lijkt alweer een eeuwigheid dat ik op Schiphol m'n familie uitzwaaide op weg naar een fantastisch en onvergetelijk avontuur. Ik weet nog het moment dat ik in Dar es Salaam in een verpauperd gebouw in de hitte moest wachten op mn pick-up naar het vrijwilligerswerk en er wel ff tegen op zat. De eerste dag was dan de enige dag dat ik het echt niet naar m'n zin had. Daarna heb ik 4 maanden alleen maar genoten. Soms ook wel 'ns gefrustreerde of wat bange momenten gehad, maar die maken zo'n reis nu eenmaal uniek.

Want naast het op straat bestolen worden, de bedreiging in Cape Town en het duiken in Umkomaas (zie hieronder) is alles helemaal perfect gegaan. Ik kan moeilijk zeggen wat nou de mooiste momenten van m'n trip zijn geweest (IK WIL DE VRAAG VAN "HOE WAS HET?" OOK NIET HOREN! ;-), want wat verwacht je wat ik ga zeggen...), maar de hoogtepunten waren toch wel:

...Bezienswaardigheden:
- Victoria Falls, Zambia
- Safari in Serengeti en Ngorogoro, Tanzania
- Sossusvlei, Namibia

...Action:
- Quadbiken in Namib-desert, Namibia
- Bungee bij de Vic Falls, Zambia
- Beklimmen van Tafelberg, Kaapstad

...Gekkenritten:
- Nungwi (Zanzibar) - Mombasa (Kenia)
- Livingstone (Zambia) - Rundu (Namibia)
- vliegen van Likoma Island (Malawi) - Lilongwe (Malawi)

...Real Live Afrika:
- Bedreiging in Cape Town
- Kinderen in Chamazi (vrijw.werk)
- Diefstal van m'n geld in Mombasa

En zo kunnen we nog wel ff doorgaan. En ondanks dat het soms erg moeilijk was om dingen met thuis te kunnen delen, heb ik hier zoveel boeiende mensen ontmoet, waar ik mee heb gelachen en m'n ervaringen mee kon delen. Heb er ook veel (Facebook-) vrienden aan over gehouden.

Het eeuwig ophemelen van m'n ervaringen heeft dan ook helemaal geen zin. Het is tijd om terug naar huis te gaan. Afrika 2009/2010 is een feit. Ik heb The African Beauty gezien en kom 100% een keer terug.

Hieronder nog een kort stukje over m'n laatste week. In ieder geval allemaal hartelijk dank voor het trouw lezen van m'n verhalen. Hoop dat ik jullie een beeld heb kunnen geven van Afrika anno 2010 ;)


***
Na Jeffrey's Bay (laatste verhaal) ben ik doorgereisd en heb ik overnacht in Port Shepstone, een klein plaatsje, waar het enige boeiende de karaoke-bar was, waar het klootjesvolk hun zangkunsten vertoonde. De dag erna doorgereden naar Umkomaas waar het fantastsch duiken moest zijn. Dat viel voor mij letterlijk in het water. Met 7 profi-duikers voer ik in een rubberboot 7km uit de kust, waar de Ilowal-Shoal ligt, das een van de 10 mooiste duikplekken ter wereld. Het weer was erg onrustig, wat de oorzaak ook was voor de vele hoge golven. Was al misselijk voordat we eenmaal op bestemming waren. Het water in ging prima, maar de ruige zee (het waren slechte duikomstandigheden zeiden ze) zorgde al gauw dat ik de groep kwijt was. Samen met een andere kerel geprobeerd onder water te zoeken naar hun bubbles en zelfs toen we aan de boot naar de boei werden gesleept konden we ze niet vinden. Waardeloos dus.. En om alleen 20m diep te duiken vond ik net nog iets te riskant. Zicht tot 10 meter was slechts paar meter en zo ervaren was ik nog niet. Na nog een mislukte zoekpoging heb ik het duiken gestaakt en ziek op het dek gelegen voor een half uur. Daarna weer terug aan wal, waar m'n maag weer normaal functioneerde.. Hmm, 1e duik na behalen PADI dus niet echt best.

Vorige week vrijdag (direct na het duiken) heb ik mezelf in een minibusje gepropt, richting Durban. Aldaar 2 avonden gestapt en (gisteren) meegelopen met een lokaal vrijwilligersproject Umthumbo. Ik werd uitgenodigd door Volendammer Ad en Edammer Claudia, die onderdeel uitmaakte van het vrijwilligerswerk. Doel van Umthumbo is het van de straat halen van straatkinderen, die anders door de Metro Police letterlijk van de straat worden geslagen. In een dag tijd heb ik al meer gezien, meegemaakt en gehoord dan in 3 weken vrijwilligerswerk in Tanzania. Bizarre verhalen over het verkrachten van veel te jonge kids, het op straat geboren en opgegroeid zijn en de opruimacties van de Metro Police.
Ik heb in de ochtend met een aantal kids gesurft, waarbij er eentje heel bijdehand mij ging leren surfen. Maar de enorme smile op z'n gezicht toen ik op m'n board stond na zijn aanwijzingen, was onvergetelijk.. Daar doe je het voor.

Plannen voor komende dagen: morgen met bus naar Johannesburg, waar ik een dag zal verblijven. Vrijdag 21.30uur lokale tijd vlieg ik weer richting Amsterdam.

***

"Laat iets wat je gezien hebt, nooit verdringen door iets wat je gehoord hebt" En zo is het. Je kunt de verhalen over Afrika horen, je kunt zoveel foto's kijken wat je wilt, maar het GEVOEL wat ik hier heb gehad, moet je meemaken.

(vrij vertaald uit het Swahili)

Tot uw dienst,

Thijs

  • 10 Maart 2010 - 10:24

    Timo:

    Hij is gewoon bijna terug! Benieuwd naar al je verhalen pik!

  • 10 Maart 2010 - 10:27

    Tino:

    Je weet het allemaal weer mooi te brengen kerel! Zal je ook zeker niet vragen hoe het is geweest. Zeg gewoon ´hoi´ en daarmee is de kous af en het ritme van alledag hersteld. De herrineringen zijn iets die je voor jezelf moet houden, wij kunnen er toch geen voorstelling bij maken...Gast, fijne laatste daagjes, fijne vlucht en wel thuis! Mocht je zin hebben, ik sta m´n plekje in de spits met liefde af! Of je gaat voor Nico, die is toch geschorst :P

  • 10 Maart 2010 - 10:30

    Pieter:

    Mooie afsluiter Thijs! Foto's zijn mooi, maar het gevoel is niet te bevatten... precies de zelfde ervaring die ik heb meegenomen uit 'The Ant'. Tijd om in NL ook zulke ervaringen mee te maken zou ik zeggen.
    Tot snel kerel!

  • 10 Maart 2010 - 11:00

    Caroline:

    Vier maanden alweer om?! Met plezier je verhalen gelezen!

  • 10 Maart 2010 - 11:11

    Pa:

    Thijs, mooi verwoord man.
    We zien je wel weer op Schiphol en .....nemen je jas mee.
    ;-)

  • 10 Maart 2010 - 12:38

    Marijn:

    Genoten van je verhalen! Jammer dat het er weer op zit, maar wie weet wordt het weer vervolgd...
    Ik hoorde dat je snel langs komt in Nieuwegein, ik hoop dat ik er dan ook ben en je kan zien/spreken.

  • 10 Maart 2010 - 13:47

    Buddie:

    "(IK WIL DE VRAAG VAN "HOE WAS HET?" OOK NIET HOREN! , want wat verwacht je wat ik ga zeggen...)"

    Zo makkelijk kom je er niet vanaf vriend! Ik laat elke bestaande verhoortechniek op je los tot ik het laatste detail op papier heb! ;)

  • 10 Maart 2010 - 16:19

    Kevin:

    Het was een genoegen al je verhalen te lezen :) Kom nou maar lekker snel naar huis voor zo'n goudgele rakker met witgekamde kuif in de Royal Bar. Ik heb er zin in!

    Tot snel jongen en alvast een goede terugreis!!!

  • 10 Maart 2010 - 18:26

    Hans-Trix-Kim:

    Thijs, bedankt voor al je mooie, spannende, interessante verhalen!!!
    Een hele goede reis en tot ziens en horens in Nederland (dat klinkt raar hè...)All the best!!

  • 11 Maart 2010 - 08:51

    Yvette:

    Leuk om te lezen. De rest van de weblog lezen komt als ik weer terug in NL. Je zit nu in de bus naar Joburg, goede reis en tot in NL!

    x

  • 11 Maart 2010 - 08:51

    Renske:

    leuke verhalen hoor Thijs, succes met de terugreis en maak er nog wat van in JohBurg en thuis, hihi lekker de sneeuw in vrees is voor je dus niet helemaal sneeuwvrij..!

    Groetjes.

  • 11 Maart 2010 - 09:24

    Je Moeder:

    Wat kijk ik uit naar je!
    Ik hou het vast niet droog! Ik zal zo dankbaar zijn als je weer veilig op Nederlandse bodem staat.
    Ook oma verlangt zo naar! Het is voor haar helemaal niet te snappen hoe jij deze reis in je eentje hebt kunnen maken.
    We zullen Piet omhoog houden, dan weet je waar we staan :) Tot zaterdag!
    Liefs van je moeder!

  • 12 Maart 2010 - 15:59

    Olga:

    't Was in ieder geval vast niet saai... En deze ervaring pakt inderdaad niemand je af. Maar 1 ding is mij altijd bijgebleven uit het foto's kijken: waar is die geur? Goede vlucht (gehad?), omhels je moeder, oma en pa en ik hoop tot spoedig ziens in Nieuwegein!

  • 13 Maart 2010 - 08:58

    Broeder "Ron":

    Wat een knijter van een afsluiter broertje! Je lijkt wel wijs te zijn geworden daaro in het Zuiden!

    Nou... tot zo dan maar! Wij vertrekken over 5 minuten naar Schiphol!

    B&G nog ff flink!
    Je broer, Rob.

  • 13 Maart 2010 - 10:29

    Erik Tolboom:

    Leuk om je op deze manier weer gevolgd te kunnen hebben in Afrika. Mooie verhalen.
    Welkom thuis en succes met acclimatiseren. Wat word je volgende trip?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 71013

Voorgaande reizen:

13 November 2012 - 20 April 2013

Work&Travel: China!

04 November 2011 - 23 Februari 2012

Vamos a South America!

12 November 2009 - 13 Maart 2010

African Beauty

29 December 2007 - 02 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: