Levendig Livingstone en wild ritje over de grens - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Levendig Livingstone en wild ritje over de grens - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Levendig Livingstone en wild ritje over de grens

Door: Thijs Neering

Blijf op de hoogte en volg Thijs

27 Januari 2010 | Namibië, Windhoek

G’avond beste kijkbuiskinderen,
Hebben we het nog een beetje naar ons zin in de sneeuw? Heb alweer wilde verhalen gehoord over sneeuw, ijzel en bakken met regen. Hmm… Niet voor te stellen, aangezien ik inmiddels verblijf in het hete maar regenachtige Namibie. Een land in het zuid-westen van Afrika, met een grootte van 825.000 km2 met slechts 2,06 miljoen inwoners. Ik verblijf in een backpackers hostel in het centrum van Windhoek, de 240.000 inwoners tellende hoofdstad. Ik heb het wel over Afrika, maar als je eenmaal door het centrum van Windhoek loopt, waan je je gewoon in een degelijke Europese binnenstad, Het grote verschil met bijvoorbeeld Dar es Salaam en Lilongwe is dat hier alles goed is geregeld. Er zijn stoplichten, alle nationaliteiten lopen over straat, het zijn nette straten EN om de hoek is een Kentucky Fried Chicken. De 1e burger in ruim 2 maanden tijd was dan ook machtig lekker.

We gaan verder waar we gebleven waren. Ik ben 2 weken geleden (op de vrijdag) met de bus van Lusaka naar het zuiden van Zambia (Livingstone) gereisd. Livingstone staat bekend om de goede ligging ten opzichte van de Victoria Falls, een van de (zo niet DE) grootste watervallen ter wereld. Op vrijdagavond kwam ik aan en zaterdag heb ik wat spullen georganiseerd. In de avond met zooitje Amsterdammers (heer-luk die platte humor weer ff te horen) en Australiers wezen stappen in de lokale tentjes. Ook hier vroegen er een aantal dames om wat gunsten, ook al waren ze niet zo direct als in Mombasa, Kenia. Het werd 3.00u en 4 uur later mocht ik alweer wakker worden voor RAFTEN OP DE ZAMBEZI.
Meesterlijk! Van rapid (stroomversnelling) 7 tot en met 25 knalden we de Zambezi af. Er zijn foto's en een DVD gemaakt. Die laat ik wel zien aan degene die 't willen zien, want uitleggen wordt lastig.
Op maandag beetje gerelaxed (dat is in backpackertaal: bier drinken, boekie lezen, poolen en African Cup kijken) om dinsdag een GORGE SWING-ABSEIL-ZIP LINE te doen. Uitleg:

- Gorge Swing: Van 60m hoogte een vrije val van 3,5 seconden naar beneden om vervolgens door de klif te zwaaien. Vergelijkbaar met een bungeejump. Fucking scary moet ik zeggen, maar ik zou geen echte NL'er zijn als ik het maximale eruit zou halen. Heb 'm 3x gedaan.
- Abseil: Hangend aan een koordje achterover EN voorover van een bergwand af "wandelen".
- Zip Line: aan een koord (gespannen over de klif (van bergwand naar bergwand) "vliegen" op 100m hoogte. Dat was wel mooi werk.
Ook van dit alles zijn sappige filmpjes en foto's geschoten, dus plan je avondje beeldmateriaal checken maar alvast in (kijkwijzer: 12+, meekijken ouders gewenst).
Na deze broodnodige adrenalinekick heb ik de middag gerelaxt.
Maar 1 ding stond nog op m'n lijstje: de Victoria Falls bekijken.
Dat gedaan op woensdag(week geleden).

...

U ziet, dit valt niet te vertellen op zo'n lullig weblogdingetje als deze. Denk je maar gewoon dat je op een afstand van 1,7km breed en 100m diep in totaal 2 miljard liter water naar beneden valt... Lukt niet he, zo achter je PC?
Maar Godes wat was dat machtig. Zoveel water, zoveel lawaai. Op een afstand van 60m van de watervallen, regende het gewoon... we (Amerikaan Taylor) en ik waren zeiknat. Zie ook uiteraard weer de foto's.
Na de watervallen heb ik de middag gebruikt om mn reis verder te plannen. Het is dus Namibie geworden. Reden: Quadbiken in de Namib desert, bezoeken van de Sossusvlei en diertjes spotten in Etosha National Park.

De reis van Livingstone naar Rundu (Namibie, op de weg naar Windhoek) verliep niet geheel vlekkeloos, maar leverde wel machtig mooie beelden op! Tot de grens ging het met de taxi prima, maar een local adviseerde me om te liften naar Rundu. Ik stap in een vrachtwagen met nog 7 anderen. Worden we 2 uur later aangehouden door stelletje arrogante agentjes (Rutger/Jolien, let ff op hoe het niet moet). We zaten met teveel in die wagen. Maar als je bedenkt dat locals met een vrachtwagen reizen omdat ze geen cent te makken hebben, is dat ronduit lullig. Zeker als je weet dat er op deze weg bijna geen auto's langshobbelen. Komen ze wel langs, zitten ze vaak al vol. Daar kwam bij dat ik 'm kneep omdat die agentjes hier zo corrupt als een molen kunnen zijn. Bij het doorzoeken van m'n bagage dacht ik dan ook dat ze wat zouden innemen. Dat gebeurde gelukkig niet, maar 4 uur wachten werd het wel. Om 6u savonds kwam er eindelijk een pick up truck waar we met zn 7en uiteindelijk in werden gepropt. Dat was wel machtig: onder een sterrenhemel, met 140km over de weg knallen. Onderweg ook nog even een olifantje langs de weg meegepikt: T.I.A.---> This Is Africa!
Koud en verwaaid rond 22.30u aangekomen in Rundu. De dag erna een stuk relaxter in een minibusje gereisd naar Windhoek. Alhoewel relaxt: radio op volume-max en alleen maar Afrikaanse bagger op is ook niet 't beste.

Nu dus in Windhoek.

Ondanks dat ik voorlopig het 'echte' Afrika interessanter vind, heeft deze stad/of land ook zijn voordelen: je kunt weer water uit de kraan drinken, supermarkt is om de hoek en je wordt niet continu aangestaard alszijnde: "Wat doet een blanke van 1m94 als jij hier op straat in arm Afrika?". Mooiste hier tot nu toe was het bezoeken van de wedstrijd Black Africa vs. African Stars, de nummer 1 en 4 uit de Namibische competitie. Een beladen duel, wat al bleek uit het aantal toeschouwers die hun weg baanden naar het in een township gelegen stadion. Onder het 6.000 tal tellende publiek bevond zich ook zilver medaille-winnaar in Barcelona '92 Frankie Fredericks! Servier Milos "kende" 'm en heeft ons (Duitser Bjorn en ik) even geintroduceerd! Das toch altijd leuk... De wedstrijd eindigde in een terechte 1-1. Het publiek ging behoorlijk tekeer, maar de uitlatingen begonnen hier niet met k*nk*r of paardel*l of wat dan ook, nee, het was: "Give the ref some glasses", "This number 18 is nonsens" en "Don't hold the ball in the back, you man". Geniaal, met dat Afrikaanse accentje erin.
Mijn doel in Namibie is om de eerder genoemde highlights in zeer korte tijd te bezoeken, want de tijd gaat toch wel dringen. Vanaf morgen nog 6 weken en dan wil ik liefst Zuid-Afrika en Lesotho of Mozambique nog gezien hebben. Hmm.. Dat betekent dus dik geld uitgeven voor een 10daagse tour die komende zaterdag begint. Tot die tijd is het een beetje de stad verkennen en relaxen bij 't zwembad, potje poker of aan de pooltafel. Een spelletje is al gauw geregeld, aangezien zeer veel nationaliteiten hier verblijven. Zo is Servie, Noorwegen, Duitsland, India, Colombia en Australie hier inmiddels vertegenwoordigd.

Kortom: heb het hier nog best naar m'n zin.

Enkele opvallende feiten Namibie:
- Lokale taal is Tamaranama, waar mensen naast woorden klakken met hun tong. Zoals Theo Maassen zou zeggen: " Je moet er maar op komuuuh"
- Leven is hier duur, duurder dan in Zuid- Afrika
- Duitser kunnen humor hebben!
- In Namibie kun je betalen met Namibian Dollars of Zuid-Afrikaanse Rand. Is beide hetzelfde waard.

Verdere details: na 13 maart!

Dank voor uw aandacht, schroom niet rereageren.

Over en sluiten.
Thijs

  • 27 Januari 2010 - 14:04

    Je Moeder:

    Je hebt weer je best gedaan een fantastisch verhaal te schrijven. Het meeste wist ik al zo'n beetje door al onze smsjes. (lang leve de communicatiemiddelen!). Heb ze allemaal opgeschreven. Leuk om straks na te lezen. Ben blij dat alles goed gaat.
    Hier ook alles gelukkig goed. Ik heb nog geen nieuw hondje maar wel een vogeltje waar ik tegenaan kan lu..en. Gister was de Serengeti op tv; prachtige beelden. In gedachte zag ik jou daar lopen. Ben heel benieuwd naar de foto's. Ik wist niet dat jij zo'n waaghals was! Nee, geen waaghals maar een KANJER!
    Nog een fijne tijd daar!
    Dikke kus van je moeder!x
    p.s. het is hier weer koud: min 7!

  • 27 Januari 2010 - 14:17

    Timo:

    Geheel ongeloofwaardig verhaal, duitsers met humor enzo... Mja toch klinkt het wel geinig daar;) Hier is het idd mooi wit! Ik wacht nu al op het dvdtje!

    Adioss!

  • 27 Januari 2010 - 14:23

    Je Vader.:

    Je bent een kanjer en ... een held !
    P.s.:
    Niet te veel pokeren, he. Kan ook wel eens zo zijn dat je geld....verliest.

  • 27 Januari 2010 - 17:25

    Kevin:

    Eindelijk aan je touwtje gehangen, super stoer van je :D

    Ik wil nummerbord KAK830H bij deze als legen-darisch opgeven!

  • 28 Januari 2010 - 12:23

    Ellen:

    Hey Thijs!

    Wie had dat gedacht, dat jouw lelieblanke huidje nog eens een kleurtje zou krijgen. Ik hoef nu geen zonnebril meer op te zetten als ik naar je kijk. Kapsel ook goed, beter dan jouw Ace Ventura look of was het Tomahawk? Tja zo zie je maar, ze hebben een man van je gemaakt in Afrika. Doei maatje, het is nog steeds stil zonder je. Doe voorzichtig. Groetjes El

  • 28 Januari 2010 - 16:44

    Erik Tolboom:

    Wat een heerlijk verhaal weer. Leipe shit ouwe

  • 31 Januari 2010 - 20:15

    Buddie:

    Gast! Bedankt voor het voorbeeld van 'de foute agent'! Ik deel hem morgen meteen met de klas!

    Verhalen zijn weer strak, foto's ook vingerlikwerk!

    Hier alles oke, net terug van een kansloos teamweekend, zoals het hoort dus!

    Spreek je!

    xxx, Buddie!

  • 08 Februari 2010 - 22:02

    Broeder "Ron":

    Hey broertje,

    Dit keer wat later met reageren... maar niet minder gemeend... "Goed bezig broertje... met name je vondst van een KFC in good old Windhoek doet mij met veel bewondering aan je denken! *RESPECT*

    Ben btw goed benieuwd naar je Nam. tour... en oja.. doe wanneer je in Zuid Afrika bent de groeten aan Gerrit... Gerrit Badenhorst! Geducht tegenstander van onze Ted... destijds...

    Cheers en B&G-en!!!!
    Je broeRrr

  • 17 Februari 2010 - 10:26

    :

    Nog 'maar' 24 dagen?!Wij hadden er maar 23 in totaal! Maar het was allemaal weer erg leuk en lekker. Vooral de temperatuur valt bij terugkomst wel erg tegen hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 71011

Voorgaande reizen:

13 November 2012 - 20 April 2013

Work&Travel: China!

04 November 2011 - 23 Februari 2012

Vamos a South America!

12 November 2009 - 13 Maart 2010

African Beauty

29 December 2007 - 02 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: