Afl.1: Opgelicht. Een waan-zinnig begin - Reisverslag uit Peking, China van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Afl.1: Opgelicht. Een waan-zinnig begin - Reisverslag uit Peking, China van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Afl.1: Opgelicht. Een waan-zinnig begin

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

20 November 2012 | China, Peking

Na nog niet eens 8 maanden terug te zijn, vond ondergetekende het nodig om z´n huis en haard weer 'ns te verlaten. Dit keer voor een Aziatisch avontuurtje. Aldoende mochten ouders en broers weer een vrije dag opnemen om me op dinsdag 12 november uit te zwaaien. Nog even een een goeie koffie en hatsa ik zat in het vliegtuig. Via London naar Bejing was het idee en daarmee zat ik op dezelfde lijn als beide piloten. Waarschijnlijk het enige wat normaal zal gaan deze reis, gezien ik na een week al van de ene in de andere verbazing val. De aankomst op woensdag 13 november uitstekend. Had wat kunnen slapen en met een totaal aan 48 kilo bagage sleepte ik mezelf naar Chinese immigration.

Eerste indruk: hartstikke schoon, hartstikke veel "fans" (kom ik later op terug), hartstikke Chinees. Opgehaald door een van de chauffeurs van de taalschool (de organisatie die mij aan een job heeft geholpen), die het Engels niet beheerste.

Van woensdag tot en met zaterdag waren met name om te wennen aan China (lees: de gemiddelde Chinees) en het verkennen van Beijing's schoonheden. Op zaterdag zou ik naar Shouguang gaan om aldaar op maandag te beginnen met lesgeven. In werkelijkheid ging het hier "net" iets anders.

Afijn, ik resumeer:
- Peking
Doel: bezienswaardigheden zien, zoals Verboden Stad, Plein van de Eeuwige Vrede, Chinese Muur Olympisch Stadion. Verder beetje lokaal eten, bankrekening aanvragen, treinkaartje naar Shouguang kopen en avondje stappen.

In werkelijkheid:
1. Slechts het plein gezien, doordat 2 vriendelijke Chineze zakenlieden me uitnodigden voor een restaurant in de buurt met prima eten en heerlijke thee. Om me te verwelkomen in China. Ik mee, beregezellig... tot de rekening op tafel kwam: 9.050 Yuan, omgerekend zo'n 1.000 euro! En de heren wilden het delen... door 2. Om YingYang in stad te houden. Ja, me reet! Uiteindelijk "slechts" 2.000 Yuan betaald (220 euro) om er maar vanaf te zijn. Reden van de hoge rekening: de rode wijn kostte 7.800 Yuan per fles!!! Keiharde oplichting natuurlijk... (Baalde er goed van en na overleg met m'n contactpersoon van de taalschool (de Nederlandse Monique) zijn we toch maar even op gesprek gegaan bij de eigenaar van het restaurant. 7 minuten later, toen we dreigden de politie erbij te halen heb ik m'n geld terug gehad. De 2 heren werkten samen met het restaurant om zo snel en zo veel mogelijk geld van toeristen te ontfutselen.

Bottomline: mijn middag sightseeing was naar de getver. In de avond wel ruimschoots goedgemaakt met o.a. een heerlijke pekingeendje.

2. Chinezen roggelen. Op iedere plek en op iedere tijd is het volstrekt normaal om (en ik vat samen): te roggelen, spugen, neus uit te baggeren, boeren en boven de 120 decibel met elkaar te communiceren.

3. Stappen bestond uit vrijdagavond zwarte thee drinken in een tot huiskamer omgeturnd cafeetje met . Lol alom.

4. De Chinese Muur wel gezien, met 2 Italiaanse en een Mexicaan. Impressive absoluut, zoals de foto's doen vermoeden. Anti-climax, maar achteraf wel tof, was de glijbaan om uiteindelijk weer naar beneden te komen. Compleet uitgecommercialiseerd: typisch Chinees. Overal geld op willen verdienen. De pizza met een Heineken was vervolgens just like home.

- Shouguang
Doel: zaterdag aankomen, appartement inrichten en voorbereiden voor de lessen op maandag, stadje verkennen.

In werkelijkheid: bek open en verbazen!
Reden: de school waar ik ga lesgeven bestaat nog niet. Het moet komen in een ruimte in het nieuwe Culture Center and Concert Hall in de plaats. Op het moment van schrijven (dinsdag) zijn ze bezig met de vloer te leggen en de balie af te metselen. Ook hebben we nog geen studenten om les te kunnen geven! Dus ben ik de eerste en voorlopig enige leraar in de school haha. En dat terwijl ik niet eens leraar ben. Dat maakt dus dat we de zondag niet het `stadje´ konden verkennen, maar dat er meteen introlessen gegeven moesten worden aan kinderen EN ouders EN de investeerder van de school. Zo konden ouders bepalen of ik als leraar geschikt ben om hun kids Engelse te geven. Het waren voornamelijk kinderen uit zeer gefortuneerde families, ook vrienden van onze investeerder (vanaf nu The Boss genoemd) die onder andere 4 of 5 huizen en tig bedrijven bezit.

Goed al met al een aparte situatie. School nog niet af, geen studenten, 1 leraar. En heb ik al genoemd dat IK, ja IK, de koffiemachine plus merk koffie voor op de school moest uitzoeken en dat IK, ja IK, mijn eigen contract moest nakijken op spelfouten en zinsopbouw?! En dat IK, ja IK, in een all-you-can-eat 5 sterren restaurant de meest obscene schaaldieren, krabben, vissen en groentespiesjes op uitnodiging van The Boss naar binnen heb gewerkt? En dat IK, ja IK door 64% van de Shouguangezen meer dan 4 seconden en minimaal 2 keer ben aangestaard. Met maar 1 vraag in hun ogen: Wat de f*ck doet jij hier?!

Hmmm... het is maar om een idee te geven van een normale doordeweekse dinsdag. Geen dag is nog hetzelfde en dat geeft me al het gevoel hier 3 weken te zitten. Maar er gaat regelmaat komen. De komende 2 weken zal ik nog een paar introductielessen geven om voldoende studenten te werven. Ook zal ik The Boss, zijn vrouw en onze receptionist wat Engels gaan bijbrengen. Daarna, vanaf begin december, zullen de lessen ongeveer gaan beginnen. Ik zal dan met name in de avonden en in de weekenden gaan werken, samen met supervisor en tevens huisgenoot Jack (veel Chinezen hebben ook een westerse naam) en Helene (Chinese van 27) die ook Engelse les zal gaan geven. De studenten zullen tussen de 6 en 14 jaar oud zijn.

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen. Voorlopig is het nog:
- Rolschaatsen op een discovloer in een winkelcentrum
- Schildpadden op straat bekijken
- Karaoke-en in een te klein hok
- Eten voor een euro
- Op kosten van de baas ALLES mogen kopen
- Onhandig leren met stokjes te eten
- Online een fiets (a 30 euro) en kleding (vanaf 2 euro) kopen
- Me voorbereiden voor de naderende kou en sneeuw
- etc.

Kortom: vervelen? Naaah, nog ff niet.

• 20 November 2012 - 09:26

Caroline:

Zolang je zelf maar niet denkt 'What the f*ck am I doing here?'. En heeft jou moeder je niet geleerd niet met vreemden mee te gaan? Laat staan eten en drank van ze aan te nemen? ;)
    Groet vanuit een ander universum!

• 20 November 2012 - 09:27

Timo:

Ondanks dat het geen dagelijkse update is (zoals wel beloofd, erg jammer), vermaak ik mij kostelijk met dit stukje op deze mooie dinsdagochtend!

• 20 November 2012 - 09:28

Daan Pastoor:

Hahaha lekker bezig Thijs. Dan blijken de jaren bij ARC 8/10/11 toch strak geregeld te zijn.

• 20 November 2012 - 09:29

Jorrit:

Briljant. Gewoon briljant. Ik kan en wil er niet meer van maken

• 20 November 2012 - 09:48

Wendy:

Hahaha Thijs, wat een ervaring! En dan over de koffiemachine, helemaal te grappig!! Pas goed op jezelf en geniet!

• 20 November 2012 - 17:19

Je Moeder:

Ha Thijs,
    Wat 'n verhaal!!!!! Je had me via de telefoon al e.e.a verteld, maar nu het zwart op wit staat, vind ik het nog bizarder! Wat 'n ervaringen heb je al opgedaan! Ik kijk uit naar de eerste foto's. Wil je ze ook van je appartement maken? Zo benieuwd hoe het eruit ziet!
    Hou je haaks!
    Liefs, je moeder

• 20 November 2012 - 21:10

Nick Verboom:

Hey Thijs! Goed verhaal man haha. Sommige dingen klinken bekend in de oren. Nog een tipje van mij, als je nog eens naar de Chinese muur wilt op een veel minder toeristische plek en zonder rodelbaan naar beneden moet je de hike doen van Jinshanling naar Simatai. Deze duurt een uur of 5, veel minder mensen en geen commercie (enkel af en toe een Chineesje die wat drinken wilt verkopen). Absolute aanrader!

Verder, enjoy! :D

Nick

• 20 November 2012 - 22:18

Je Bro Rob:

Hey brootje!

Ik vind je wel nog wat te bescheiden t.a.v. je eerste uren in Shouguang... om 16.00u aankomen... en dan al de volgende ochtend moeten les geven aan ouders van je potentiële studenten (die dik en dik betalen om maar te kunnen zeggen aan hun friends & family dat hun kids op Engelse les zitten, zelfs gegeven door een speciaal ingevlogen docent uit het verre Europa!) Hoe bedoel je "gewoon laten gebeuren!" ;)

Grtz. maat! B&G!

• 21 November 2012 - 08:08

Kevin:

Azie, prima werelddeel. Geniet van je verhalen!

• 21 November 2012 - 14:44

Wilco:

Wat een waan-zinnig verhaal! Lekker begin om gelijk opgelicht te worden. Kan nu alleen maar leuker worden... Veel plezier!

• 26 November 2012 - 23:01

Tjitske:

Hoi Thijs.
    Moeder Emmy houdt ons wel een beetje op de hoogte van je avonturen, dus las ik en hoort Ruud weinig nieuws. Toch ga ik je volgen.
    Ik, ja Ik (de frik) vind dat je leuk schrijft, maar denk dat je je taalgebruik als leraar Engels misschien toch wat aan zal moeten passen.
    Ik zou graag, als je straks aan het werk bent, eens in je klas kijken.
    Verder melden Wij, ja Wij, dat je fietsen het goed maken . Ze hebben het wel een beetje koud.

groetjes, Tjitske en Ruud

• 28 November 2012 - 19:54

Wil En Kiity Neering:

Versje voor Thijs ( Het is toch bijna Sinterklaas)
    Thijs zoon van Emmy en Cees,
    Ging naar China naar de afhaalchinees.
    Maar helaas aan het einde was het balen,
    Thijs moest zelf zijn eten betalen.
    Thijs was verdrietig maar dacht ik ga eerst eens lekker pitten,
    maar ik laat het er mooi toch niet op zitten.
    De volgende dag weer helemaal fit,
    en gelukkig weer zijn geld terug in de knip.
    Moraal van dit verhaal,

Als zoon van Emmy en Cees,
    kan je beter in Alphen naar de afhaalchinees.
    Groetjes Kitty en Wil Genoten van jouw verslag.

• 05 December 2012 - 11:28

Judith:

Hi Thijs,
    Zit ik 2x per week in jou stadje Alphen om eens een keer bij jouw langs te komen, zit je in China.
    Je verhalen zijn weer geweldig. Veel plezier!

• 06 December 2012 - 22:00

Hans & Marianne Van Teijlingen.:

Hi Thijs,
    Van je moeder hoorden we van je nieuwe uitdagingen: leraar zijn en china! We volgen je graag.
    Temeer omdat we in 2010 een maand eenrondreis in China hebben gemaakt. Fantastisch.
    Wat een kennismaking met Beijing met een onvergetelijk etentje!!! Na onze aankomst in Peking gingen we meteen door voor een bezoek aan het Zomerpaleis. Daar namen we de verkeerde uitgang, en mochten vervolgens niet meer terug het terrein op. Het was tegen sluitingstijd.
    Dom, dom, naam en adres hotel hadden we niet bij ons. Na veel gezoek, gestress in de drukle, politiepost gevonden, ( waar wel engels gesproken werd}, onze reisleider Chang kunnen bereiken, leve de mobiele telefoon. Lesje geleerd.
    Succes met lesgeven en veel mooie (chinese) dingen bekijken. We volgen je, maak er een mooie tijd van.

groeten van je oud(e) oom en - tante.

• 08 December 2012 - 10:31

Je Moeder:

Ha Thijs, hier ben ik weer even. Gister avondje schouwburg. Mike en Thomas waren geweldig! Maar ja, ik heb je wel gemist hoor: ( Kwamen je vriend Kevin nog tegen.
    Ik heb je foto's bekeken, en idd, je kamer kan wel een gordijntje gebruiken:) De foto's waar ook de kindjes opstaan vind ik zo leuk. Van Rob hoorde ik dat je eerdaags als fotomodel gaat fungeren. Ik hoor graag of dat ook gaat gebeuren. Hier is het echt winter: veel sneeuw gevallen. Inmiddels weer dooi dus een natte troep op straat. Aan je foto aan zee is te zien dat het daar ook flink koud is. Komt je thermohemd en wollen muts goed weer van pas:)
    Het allerbeste maar weer!
    xxx je moeder

• 11 December 2012 - 16:48

Ellen:

Hey Thijs!

Heb al 2x een reactie geplaatst maar zie 'm niet verschijnen, zal wel aan onze zeer fanatieke systeembeheerder liggen. Ze zijn ook overal hetzelfde! Wacht in spanning af op de volgende update. Een beetje leedvermaak is altijd heerrrrlijk hahaha.

Groet,
    El