Jacques Cousteau in de bocht - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Thijs Neering - WaarBenJij.nu Jacques Cousteau in de bocht - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Thijs Neering - WaarBenJij.nu

Jacques Cousteau in de bocht

Door: Thijs Neering

Blijf op de hoogte en volg Thijs

13 Januari 2010 | Zambia, Lusaka

Om maar meteen te beginnen met de ferrytocht van Nkhata Bay naar Likoma Isand: dat was chaos maar goed te doen. Veel locals op de boot wat aardig bijdroeg aan de chaos: iedereen neemt z'n hele hebben en houwe mee en handelslui proberen hun waar te verkopen aan boord. Ik reiste met een Italiaan en een Brit (dit keer aangenaam gezelschap), maar ik ging als enige eraf op Likoma Island. Dinsdag 5 januari kwam ik aan. Kennisgemaakt met Ozzy Evan (wat een verdomd mooi accent hebben die toch, CRICKEY!). Tezamen 1 uur lopen van de 'haven' naar Mango Drift, mijn verblijfplaats voor de komende 7 dagen (de veerboot gaat maar 1x per week over het meer).
Een korte indruk van het eiland:
- Likoma is ongeveer 10 km lang en 4 km breed
- Op Likoma leven slechts 6.000 mensen.
- Op Likoma is maar 1 klein plaatsje, met 1 restaurant (Hungry Clinic). Lokaal eten betekent dus 1 uur lopen heen... en weer terug.
- Het eiland krijgt gratis elektriciteit van de overheid, omdat de inwoners gezamenlijk hebben gestemd op de huidige president bij de laatste verkiezingen. D.w.z. elektr. van 6am-12am en van 2pm-10pm.
- Het eiland heeft 4 giftige slangen en herbergt de meest ranzige insecten.
Enfin, ik begon op woensdag met m'n PADI-Divecourse a la Jacques Cousteau, onder leiding van Brits koppel Joshua en Rebecca, dat in totaal 4 dagen in beslag zou moeten nemen. Omdat ik behoorlijk verkouden was (niet echt Cousteau-stijl), mocht ik niet duiken tot het over was. De eerste 2 dagen waren dus verplichte theorie en de 2 dagen erna zouden we dan 2 Confined Water (oefentraining) en vervolgens 4 Open Water Dives. Dit ging niet als gepland. Ik kon m'n COnfined nog net doen, maar ik was te verkouden voor m'n Open Water. Dus geen certificaat. Verdulleme! Die kan ik gelukkig nog wel ergens anders halen.
Verder heb ik op het eiland niet meer gedaan dan relaxen (was wel ff lekker na dat gehos in Mombasa en die ellenlange busreizen). De foto's zeggen verder ook wel genoeg.
Enkele feiten:
- Heb m'n 1e Steve Irwin moment gehad door het vangen van een 30cm 'lange' python. Deze zat onder de mat in m'n kamer.
- Kakkerlak in m'n bed gehad (das gewoon RR: Rotterdams Ranzig)
- Orkaan in levende lijve aanschouwd op het meer. Wonder der natuur.
- Plaatselijke voer is ook hier weer: nsema (mais-purree) met bonen en met geluk wat vis of vlees.
- Kinderen zijn fantastisch op dit eiland. Die doen echt alles na. Heb er een paar wat Hollandse meedeiners geleerd.
Maandag 11 jan. - ben ik met een vliegtuigje van Likoma naar hoofdstad van Malawi, Lilongwe (vaste land), gevlogen. Dit zou me aanzienlijk schelen in reistijd! Machtig mooi uitzicht vanuit het vliegtuigje op het eiland en buureiland Chizumulu.
Maandag in Lilongwe de wedstrijd Malawi-Algerije gekeken voor de African Cup of Nations. Dan zou je denken, pauperwedstrijdje... saai. Maar heb je wel eens een paar duizend Hollanders los zien gaan op straat als we met pingels van de Duitsers winnen in finale van WK2010? Das dus aardig te vergelijken, Malawi won (compleet verrassend) met 3-0 wat chaos betekende op straat. Zelfs de zwervers gingen los en dat vonk mooi he. Kgaf de meest vieze (en gelukkige) man dan ook maar ff 500 kwacha (3 dollar) waar -ie gillend gek van werd. Toen de rust weer was wedergekeerd heb ik m'n bed opgezocht.
Gister (dinsdag) ben ik (bij gebrek aan boeiende bezienswaardigheden in Lilongwe) doorgereisd naar Lusaka in Zambia. Samen met Zuid-Afrikaan Trent heb ik weer eens een busreisje gemaakt. Dit keer 700 km. Door stops (reden: only Joost knows) van meer dan 2 uur kwamen we brak, na 15 uur reizen, aan in Lusaka. Vandaag m'n backpack georganiseerd en m'n riekende kleren maar 's gewassen. Lusaka lijkt een boeiende stad voor 2 dagen, maar omdat ik wat meer actie wil, ga ik vrijdag met de trein naar de Victoria Falls (zuiden van Zambia), om:
- te bungeejumpen (111m),
- te raften op de Zambezi,
- te abseilen.
Knal lekker door en hoop dat het allemaal een beetje overkomt (is toch onmgelijk). Blijf vooral reageren. Om jullie reacties te belonen, zet ik r maar weer s een paar foto's op.
*** Heb uiteraard weer een nieuw nummer. Wil je me smsen of allicht bellen, doe dit dan naar:
+260 9 765 393 56. Deze zal ik ongeveer 2 weken gebruiken. Dan reis ik weer verder naar Namibie of Botswana.
Tot later!
Tizz

  • 13 Januari 2010 - 15:14

    Johan:

    Vette shit Thijs, goed bezig! In Amsterdam is ook alles cool :)

  • 13 Januari 2010 - 15:15

    Pieter:

    Balen van dat duiken man! Hoop dat je inderdaad nog wel je brevet haalt tijdens de reis. We proberen zaterdag ff te bellen. Daarna gaat Ptje ook de hort op :D

  • 13 Januari 2010 - 15:20

    Jorrit:

    Ik zei nog tegen Wendy "Zou Thijs in Malawi zijn? Dan zit-ie vast de wedstrijd te kijken". Gezien de uitslag vermoedden we al dat je het in dat geval behoorlijk gezellig zou hebben :P

    PS, sorry van die kakkerlak

  • 13 Januari 2010 - 15:55

    Buddie:

    Gast! Verkouden!? Niets is verplicht hoor, als je er geen zin in hebt, mag je dat gewoon zeggen!

    Ziet er weer goed uit pik!

    Ik ga schaatsen.

    Kusje.

  • 13 Januari 2010 - 16:50

    Kevin:

    Verkouden? Zelfs hier in Nederland met -2 is zelfs niemand meer verkouden. Verkouden is zoooooooo 2009, je zult echt met een betere smoes moeten komen.

    Straks ga je niet bungeejumpen omdat de wegen er naar toe overstroomd zijn... pfff!!

    Geniet ervan ;)

  • 14 Januari 2010 - 09:25

    Timo:

    Nou reageert iedereen al op dat verkouden zijn, dus dat zal ik maar niet meer doen... Wordt zo'n eentoning verhaal anders he;) wel beetje jammer dat je daardoor niet kan duiken, mja dat komt nog wel joh! Verder ziet het er echt top uit (ook die foto's trouwens!) Dus ga zo door zou ik zeggen! Hier wordt je gemist hoor! Met al die afgelaste wedstrijden kunnen we je goed gebruiken, mja dat komt over 58 dagen dan wel weer he haha! Maak er nog wat van daar! Adiosss!

    Ps: die kakkerlak is wel plat hoop ik?
    pps: als reactie op buddie, ik heb met em geschaatst gister en hij gaat hard man!

  • 14 Januari 2010 - 10:58

    Timo:

    Het schijnt trouwens dat ze het nu wel voelen bij Beckers, al die onverkochte frikadelletjes op zaterdag.. Zou jij dat nou niet is een keer lusten ipv die mais en bonen?

  • 15 Januari 2010 - 13:37

    Joost:

    thijs raften om de zambesi, dat is ongeveer het water wahala van iedere watersportlieveling. Ongekend jaloers, thijs blijf genieten en jaloers maken met deze ontzetten spetterende verhalen. Ik ben onwijs benieuwd naar je zambesi experience.
    dikke kus joost

  • 16 Januari 2010 - 13:37

    Broeder "Ron":

    Hey broerke,

    Man, man, man, man…. Wat jij in een paar weken meemaakt maakt een gemiddeld iemand niet eens mee in een heel leven!!! Nog ff en je gaat je straks nog vervelen daar!!! :)
    Nee.. zal wel niet.. maar mocht je toch zo’n moment gaan meemaken, dan heb ik hier een selectie van Telegraaf-voorpagina nieuwtjes.. zeg maar de dingen waar de gemiddelde Nederlander zich op dit moment druk over maakt:
    - De fitness DVD van Patricia Paay…
    - Het aftreden van de heer Leers als burgervader van Maastricht…
    - De gebroken schouder van onze nationale hoop in bange dagen…
    - Het nummer “Ik Ben Verliefd Sha la lie” van onze ander nationale hero “vader Abraham”.. je hoorde het trouwens goed “Ik Ben Verliefd Sha la lie’...
    - Of de kleur van het gestrooide BADzout (bij gebrek aan gewoon strooizout) niet vloekt met de kleur van de verkeersborden…
    - De terechtheid van ‘onze deelname’ aan de Irak-oorlog…
    - Windows die weer niet doet wat het zou moeten doen…
    - De nieuwe Iphone-Gadgets…
    - Of er nog Hyves krabbels zijn…
    - Waar die Twitterende ‘ vriend(in)’ die hij/zij al maanden niet gesproken heeft zich nu weer bevindt…
    - Wat er deze week weer in de Bonus is…
    WTF???!!!! Waar zijn we nu toch in vredesnaam allemaal mee bezig!!!
    Bottom line: “Goed bezig broertje.. blijf vooral “B&G”!!!! ;)

    Je broeRrr die op weg gaat naar de C1000… Op naar weer nieuwe Euro-knallers………… Life CAN be soooooo beautiful!

  • 19 Januari 2010 - 09:48

    Edith:

    He jonge,een kakkerlak in je bed. Dat vind ik nou vervelend voor je. Maar ach, beter dan zout in je thee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 71013

Voorgaande reizen:

13 November 2012 - 20 April 2013

Work&Travel: China!

04 November 2011 - 23 Februari 2012

Vamos a South America!

12 November 2009 - 13 Maart 2010

African Beauty

29 December 2007 - 02 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: